Pages

Thursday, December 16, 2010

jadi bodoh kErana sibuk mEncari jodoh?

bismillahirrahmanirrahim..

kisah benar di suatu petang..
time tEngah duduk sambil mEnyelak-nyElak majalah..
tiba-tiba..

"sorang jE dik?" kEdengaran suara kasar di sEbelah saya.

adoi..siapa pulak yang mEngganggu kEtenangan ni..
saya toleh pErlahan-lahan.
oh..sorang PAK CIK rupanya.

saya sEnyum sEparuh ikhlas.
buat muka jujur yang saya tak sElesa bila dia duduk sEbelah saya.

"buat apa kat sini dik?"

"tunggu kawan", balas saya sambil garu kEpala yang tak gatal ( nak tunjuk yang saya tak bErminat nak bErborak dEngan dia)

"oo..ABANG pun tunggu kawan jugak, lambat betul.."

abang?? erk..

"kejap lagi sampai la kawan PAK CIK tu," balas saya

"adik ni bElajar lagi ke?" dia masih bErminat nak ajak saya bErbual, bosan barangkali.

" ha ah.."

"bElajar kat mana? tEngah cuti ye?"

"ha ah,tEngah cuti. study kat UTM," ujar saya sambil mEngharapkan dia faham nada yang saya gunakan menunjukkan yang saya tak bErminat nak menyambung perbualan ni.

"UTM?? bagus3.. adik ABANG pun dulu belajar kat UTM jugak. sEkarang dah kErja dah."

"oo..ye ke.."

" ABANG banyak kali jugak pErgi UTM tu, last sEkali pErgi timE konvo tahun lepas. suka jalan-jalan pEgi sana, Eh, konvo tahun ni dah sudah ke?"

"dah..hari tu,"
 jawapan saya tu macam la baru minggu lepas je konvo tu bErlangsung.hehe.. ahh..bantai la..

"sEtiap kali konvo ABANG tengok,kEbanyakannya studEnt cina yang nama atas-atas. budak melayu? huh..ada la sEkerat. yang lain sEmuanya nama kat bawah-bawah. betul tak?"

"betul la kot PAK CIK sEbab pensyarah saya pun pErnah cakap macam tu jugak",

"ha..awak tahu tak kEnapa jadi macam tu?!," soal dia pada saya

"err..kEnapa?" soal saya balik, saya rasa macam tahu je sebabnya tapi..

"heh..budak melayu,kalau duduk u bukan nak belajar tapi sibuk dok bercinta. baru tahun satu dah mula nak cari pasangan. Ye la, ABANG faham la kot kalau diaorang ni sibuk-sibuk cari pasangan sebab takut nanti habis belajar tak kahwin-kahwin tapi memang pErangai student mElayu ni kalau bercinta je, pasal pelajaran diaorang terus buat tak kisah. bila sibuk sangat dok bErcinta, terus yang lain diaorang abaikan. ABANG tengok budak cina pun bErcinta jugak tapi bila bab belajar diaorang belajar betul-betul. "

"awak ni.." eh,saya pulak yang kena..

"awak ni harapnya jangan lah jadi macam tu, duduk u mak bapak suruh belajar,jadi belajar je la. kalau nak bErcinta tu boleh tapi janganlah pelajaran tu jadi no dua. Ala..cuba awak tengok budak-budak melayu yang sibuk bercinta tu, nanti keluar u tengok-tengok kahwin dengan orang lain. ceh..buang masa je. belajar entah ke mana, si pasangan pun entah ke mana,"

"ha ah PAK CIK. memang buang masa, apa pun tak dapat," sampuk saya sambil tErsengih.

"tau pun, awak ingat lah pesan ABANG ni. belajar rajin-rajin kat u nanti,balas jasa mak bapak tu dulu.tak payahlah dok mEnggatal sana, mEnggatal sini,"

saya senyum je. ikhlas.



tasya : takE the good, leave the bad..=D

5 orang yang dikasihi Allah..:

Theye said...

firstly..
dun judge a bookby its cover..

2nd!!!
study 1st..
bercinta???
ehem3.

3rd..
tggu sp tu sya???

afni natasya said...

first..
ok! tp kdg3 kn judge jgk..
first imprEssion is important ritE?:D

sEcond..
bEreh..stud3!! hahaa

third..
tgu kawan laa..^_^

drsempoi said...

bkn apa..
kalo bercinta dlu xde arah tuju..
takut kata2 manis
bkn yg pertama utk suami
tangan yg lembut
bkn yg pertama menyentuh suami
takut senyuman yg indah itu
bkn yg pertama utk suami..
sayangnya,kesucian da direntapi
bak epal yg da busuk jatuh ke bumi
renung2 kan semua

~4N6sengal~ said...

ok.. fine..hahak~

afni natasya said...

betul3..:)

Post a Comment