Pages

Monday, January 31, 2011

alahai..budak bertuah~!


alahai..
macam-macam budak bertuah ni..
honestly, dulu saya kurang minat melayan budak-budak ni, tapi sejak ada anak buah yang kelakar macam ni barulah saya terasa sifat penyayang tu rupanya ada kat dalam diri saya..hehe

here,the latest picture my first anak buah..:D


eleleh..:D


sape yang ajar buat macam ni??!



ohohoho..budak botak!



macam-macam naufal ni..:)
Muhammad Zafran Naufal..
Moga-moga dikau akan membesar menjadi rijal yang cemerlang..
dan menjadi 'seseorang' untuk agama ini..

 “Sesungguhnya setiap bayi itu dilahirkan dalam keadaan fitrah (suci) seperti kain putih, ibu-bapalah yang mencorakkannya samada menjadi Yahudi, Majusi, atau Nasrani.”

Rakan Pusat Islam?

bismillahirrahmanirrahim..

alhamdulillah..baru balik dari khusus induksi selama 3 hari kat ulu tiram village.
act, entry ni ditulis sebab nak kenalkan kat sahabat-sahabat UTM tentang Rakan Pusat Islam (RPI) di UTM.
tak pernah dengar? hehe..memang lah sebab persatuan ni baru je ditubuhkan tahun ni untuk menggantikan Kelab Saudara Kita dan Rakan Masjid..:)

sama je macam persatuan islam yang lain, matlamat utama yang kita perjuangkan itu serupa
untuk mencari redha Allah demi beroleh sebuah syurga, insyaAllah..

dipilih Allah sebagai salah seorang di antara tenaga penggerak persatuan ini rasanya macam agak 'menakutkan' ye..huhu
ye la, bila bercakap tentang amanah..risau juga andai diri tak mampu menjalankan dengan sebaiknya.
tapi mengingatkan kata-kata ustaz mahyudin yang menyuruh kita menganggap amanah itu sebagai satu cabaran untuk kita laksanakan dengan sebaiknya dan bukan memandangnya sebagai satu kesusahan. selagi kita menganggapnya susah,selagi itu kita tidak akan berubah!

oh ya,sahabat-sahabat UTM dialu-alukan sangat untuk sertai kami kat sini
insyaAllah..kita akan saling bantu-membantu untuk memperbaiki diri ke arah menjadi muslim yang hebat bukan setakat di dunia, tapi di akhirat juga..:)

Masjid Sultan Ismail,UTM skudai


paling penting, ingatan buat saya dan anda..
perbaiki diri dan serulah orang di sekeliling kamu kepada tuhan
keduanya harus berjalan seiringan ya!

hmm..lagu tema khusus tadi masih terngiang-ngiang lagi kat telinga ni..

"Allah mengilhamkan sukma kefasikan dan ketakwaan
 beruntung bagi yang mensucikannya
 merugi bagi yang mengotorinya.."






Thursday, January 27, 2011

do you really love me?




One early morning, I opened my eyes and the shimmering light from the sun rise captured my attention. I was stunned..Wow! The beauty of His creation is truly beyond comparison. While enjoying the view, I praised Allah for all the beauty He has allowed me to experience all this while. Slowly, I stood up and I could feel His presence.

He asked me, "Do you love me?"

I quickly answered, "Of course! You are my creator, why shouldn't I love You!"

Then, He asked again, " If you were fated to be handicapped, would you still love Me?"

I was a bit startled. Slowly, my sight swept across my hands, feet and the whole body. I was aware of how difficult it would be for me to move around without them. I never thought about that before this.

With a soft-tone voice, I replied, " It would be very hard for me but that wouldn't be an excuse for me not to love you"

He continued, "If you were blind, would you still love all my creations?"

I swallowed hard. How could it be possible for me to love and appreciate anything if I were unable to see? Suddenly I heard a voice inside me, " There are a lot of blind people out there who are unable to see but they still love ALLAH and His creation."

A surge of strength sipped through me. " It is unimaginable to live in such condition, O ALLAH but I have no doubt that You will still be in my heart."

Again, I heard a question, " If you were fated to be deaf, would you still listen to and obey Me?"

I was speechless. How would it be possible for me to hear if I were deaf? Slowly, I nodded. To listen doesn't necessarily mean we have to use our ears. hearts can listen too , right?

With that, I confidently replied " Even though that fate would be very tough for me, I would still love You,of course"

"If you were numb, would you still praise Me?"

How could I praise Him if I were unable to speak? Hmm..what important is,the praises come from the bottom of our hearts.

" Even though I wouldn't be able to vocalise my praises to you, that wouldn't stop me from praising You, my Lord"

And He continued to ask, "Are you sure that you love Me?"

Unequivocally, I answered, "Yes!You are right, Allah. I love You because You are my only and the truly God,".

I thought that answer was good enough but He asked again, " Why do you still commit sin if you believe that you are always being observed by Me?"

I dropped my head slowly. I kept silent.

" Why do you always forget Me when you are happy and delightful? Why do you run away from Me when you are free of problems and only remember me when you are in misery or in need of help??why???"

I was so ashamed that I was unable to even think of the answer. Responsively, tears oozed down my cheeks and I had no strength to stop them.

He asked again, " why do you, at one time prostrate before Me but at other times turn away from Me and neglect Me?"

 Tears flowed down my cheek faster and I was stammered.

" Why do you refuse to spread My messages and the teaching of Islam? When you are in sorrow and trouble,why do you always moan and complain to other than Me when I Am always there, willing to listen to all your complaints and problems? Why do you always make excuses when I give you the chance to serve fi sabilillah (on His path)?"

I forced myself to open my mouth but no voice came out. My tongue was frozen. It felt like I had never learned how to speak. My legs turned jelly.

He added, " you are given a life, I have given you specialty and uniqueness,compared to other people, in order for you to strive and serve fi sabilillah but you still turn away and wander from My path. I give you my Words as a guidance for you in your life, but you refuse to take benefit from it."

" I always talk to you but you always turn your back to Me. I sent My messenger to you but you are negligent to his Sunnah . I listen to all your complaints and always grant your wishes in many ways."

He continued, "now, do you love me?"


I was too weak to answer Him. How could I answer Him? I'm ashamed of what I've done all this while. I have no more excuses to protect myself. While my heart was grieving in sorrow and regret, I replied, " O Allah, please forgive me for all my sin and misdeed. I am an ungrateful servant, my Lord"

He responded, " My character is forgiving.. whoever asks for my forgiveness, for sure I will give him my forgiveness. And for you, I forgive you, My servant"

Suddenly my feet felt too weak to support my body. I fell to the ground and sobbed.

Sobbing, I asked, "Why are still willing to forgive me even when I continuously commit sin and then ask for your forgiveness? Is your love that strong towards me, O Allah?"

His reply was, " because you are My creation. I will never neglect you. Whenever you cry, I will symphatise with you and listen to all your complaints. Whenever you are lonely and in misery, I will give you strength and spirit. Whenever you are weak, I will help you. I will always be with you and I will always love you,"

As far as I can remember, I have never cried that hard before..I couldn't fathom why my heart was so hard all this while; unable to feel sorry for all my misdeed and sin. On that day, for the first time in my entire life, I prayed with all my heart and I still do that until today. O Allah, how beautiful and serene it is to be able to feel Your presence all the time...



p\s : credit to someone..:)

Wednesday, January 26, 2011

muslimah identity~!!


jika engkau mengaku muslimah..maka..



















legging?? yuckkss~!!




NO MORE!






ah..rasa CANTIK di dunia tapi balasan SEKSA di akhirat apa guna?






harusnya begini..




"ini yang terbaik..agar engkau lebih dikenali sebagai perempuan yang baik-baik dan tidak diganggu oleh orang yang berpenyakit hatinya"




p\s: gambar dari pak cik google..:)



Sunday, January 23, 2011

kErlipan cinta




Hidayah ..
 Kerlipan Cipta Cintaku

Harum Rembulan Mawar
Dingin Dihakis cita keseorangan..

Aku masih menghitung diri ..
Kesiangan yang panjang
Ingin mengisi hati

Padamu kasih
satukan aku
Dengan rahmatmu
Dengan Kalimah
Malam Siangku
Berliku liku
Duri Dugaan
Siratan Cinta

Biar di jembala mentari
Dan di bahu gunung berapi
pasrahku abadi untukmu ..untukmu

Ku kembara setia disisinya ...
Ku inginkan bahagia abadi
ku impikan sentosa naungannya
selamanya..


p\s : song by Rabbani..:)

Saturday, January 22, 2011

nanti akak jangan lupa call saya ye!

bismillahirahmanirrahim..

lin,sarah,sha,tasya..wana? err,,jurukamera!

alhamdulillah..tuhan mempermudahkan segalanya..:)
akhirnya kami berlima (sarah,lin,wana,sha,tasya) dengan jayanya berjaya sampai ke sekolah pendidikan khas untuk pelajar buta kat johor bharu ni sebab nak siapkan keje khusus untuk subjek development psikology sem ni..

sangat best bila dapat kenal dengan adik-adik tu tadi. jujurnya..kagum sangat dengan diaorang. walaupun dunia mereka gelap tapi masih boleh berlari-lari ke sana ke mari, mudah nak diajak berbual dan senang diajak bila time nak bergambar..:D



ada jugak adik-adik tu yang masih boleh melihat,tapi semuanya dah sampai tahap rabun teruk.. kesian? mungkin pada mulanya..tapi melihatkan semangat mereka, rasanya mereka lebih perlukan sokongan untuk belajar berdikari dalam hidup mereka. kalau setakat kasihan,sampai bila ya kita mampu berasa kasihan? mereka juga manusia biasa, ajar mereka untuk berdikari dan  bukan sekadar dikasihani! teringat kalau jalan-jalan kat jalan tuanku abd rahman or masjid india, selalu nampak pak cik dan mak cik yang buta ni duduk kat tepi-tepi kedai sambil jual kerepek,tisu atau main alat muzik sambil menyanyi. itu kan lebih baik dan mulia berbanding melihat seorang lelaki yang berpakaian comot tapi sempurna anggota fizikal yang sedang menadah tangan bawah jambatan?

jujurnya..
ada banyak perkara yang saya belajar bila melihat mereka
membayangkan andainya saya berada ditempat mereka? oho..tak tahu lah nak cakap macam mana. tak terbayang rasanya! sebab bukan semuanya yang tak mampu melihat sejak dari lahir.

tapi bersyukur tak kita dengan nikmat mata yang tuhan beri ni? adakah kita betul-betul menghargai nikmat penglihatan ni? tak..kita jarang bersyukur. sebab apa? sebab kita tak pernah nak berfikir untuk berada ditempat adik-adik ni tadi. kita rasa mata ni kita yang punya, kita lupa yang tuhan bagi pinjam je. kalau tuhan nak,bila-bila masa saja dunia kita akan bertukar warna. hakikatnya, memang manusia hanya akan tahu menghargai bila sudah kehilangan.

kalau kita kata yang kita betul-betul menghargai nikmat mata ni?
maka..mata kita takkan tengok perkara-perkara maksiat
mata kita ni kita akan jaga sebaiknya daripada jadi anak panah syaitan untuk merosakkan hati kita
mata kita akan selalu menangis mengenangkan dosa-dosa yang kita pernah buat
mata kita akan dijaga untuk tengok benda-benda yang baik je
kalau cukup suma syarat-syarat ni,maka kita memang betul lah sudah menghargai nikmat mata ni, tapi kalau belum?? maksudnya..kita ni belum benar-benar menghargai lah tu..

berbalik pada cerita kat sekolah tadi
time kitaorang nak nalik tu pegilah round-round kejap tengok adik-adik ni sambil ambil gambar apa yang patut..

"akak..akak ada no hp? nanti akak telefon lah saya. raya cina nanti saya balik.."
dan lepas tu seorang demi seorang datang mengerumuni saya dengan niat suci untuk bagi no telefon dan berharap saya akan kol diaorang time cuti nanti.
"akak..jangan lupa kol saya tau.tapi nanti mak saya ke, kakak saya ke, abang saya ke yang angkat. akak cakap la nak cakap dengan saya.akak jangan lupa tau.."
ye..ye..saya mengangguk entah kali yang ke berapa

tapiiii...
tadi bila saya check balik hp saya..
ya tuhan!
rupe-rupanya satu no hp pun saya tak save n saya just tekan je no tu kat skrin hp bila adik-adik ni cakap no diaorang [mungkin saya terlalu gelabah bila sume nak cakap no hp serentak so saya tekan ntah kat mana-mana]
haish..tua sudaaa..~!!






 








Tuesday, January 18, 2011

tangan


nilaian pada mata manusia takkan sama dengan nilaian tuhan
berbaik sangkalah padaNya
di situ ada redha yang kamu cari
yakinilah sayang..
takdir tuhan itu ketentuan yang terbaik

tangan itu..
harus diajar untuk jadi kuat

[afni natasya]
[180111]
[1158]

lalu kita berada di mana?

bismillahirrahmanirrahim..


membaca tulisan itu membuatkan jiwa terasa sebak
terasa ianya ditujukan tepat buat aku
lantas memaksa aku lebih gigih berusaha untuk membasuh dosa semalam yang masih berbekas..


jujur..aku mahu kongsikan ia dengan kalian
moga kalian juga turut mengerti apa yang aku rasa


"jika seseorang bermaksiat kerana syahwatnya dan kemudian dia meminta ampun, maka harapannya masih tinggi agar  Allah mengampuni dosanya, tapi sedarilah ada juga manusia sombong yang berbuat dosa tapi merasa dirinya baik-baik sahaja..


mari aku ingatkan engkau dengan kisah adam dan hawa yang berdosa kerana syahwatnya,
tetapi Allah masih mengampuni dosa  mereka
sedang iblis yang berdosa dan durhaka masih bersikap sombong
lantas dilaknat Allah sehingga ke saat ini..


ketika itu dia menangis..
mengkhabarkan padaku tentang orang yang paling rugi amalnya
“yaitu orang yang telah sesat upayanya dalam kehidupan dunia,
lalu dia menyangka bahwa dia telah berbuat sebaik-baiknya.”


ketahuilah..
hukuman terbesar buat mereka yang bermaksiat ialah rasa tenangnya hati
tidak terasa berdosa pabila berbuat dosa
tidak menyedari bahawa setiap dosa itu akan mengundang bala
maka..berntunglah orang yang tatkala melakukan dosa jiwanya terasa gelisah
kerana..dalam hatinya masih punya sekelumit iman untuk dijadikan kekuatan memohon keampunan..


sahabat..mari menilai diri kita sendiri saat kita berbuat dosa.
adakah kita masih terasa seperti tiada apa-apa??
maka kita tempatnya berada di mana?


~inspirasi dari tulisan Salim A.Fillah
[afni natasya]
[1250]

Sunday, January 16, 2011

buatmu umat muhammad saw

bismillahirrahmanirrahim..

dah lama saya dok mencari video ni semenjak kali pertama saya melihatnya di fb..
time tu tak dapat nak download jadi saya 'kehilangan' video ni untuk sekian lama jugak la..

tup tup hari ni saya jumpa balik video ni kat blog seseorang..
terima kasih buat tuan punya blog yang saya tak kenal
dan untuk pencipta video ni yang saya kira memang terbaik la..

perkongsian buat kalian yang bergelar umat nabi muhammad saw..
buat renungan kita bersama..
* cintailah baginda kerana baginda amat menyayangi kita..

video


p\s: credit to salafus soleh..

Saturday, January 15, 2011

program:hidup untuk memberi

bismillahirrahmanirrahim..

"tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima
 menolong orang jangan harap balasannya
 biar dengan ikhlas janganlah separuh hati
 tiap yang berbakti Tuhan Maha Mengetahui"




saya ingat lagi lagu ni,lagu yang penah kami nyanyikan sewaktu mengikuti kem kepimpinan pelajar semasa di tingkatan lima..

sebenarnya saya mahu berkongsi, apa yang saya dapat dalam program HEWI semalam..
buat saya untuk lebih mengingati, dan buat anda untuk merenungi..

kerana tuhan itu Maha Pemberi..maka,kita sebagai hambaNya juga punya sifat yang sama
Allah memberi kita berbagai-bagai nikmat untuk kita memberi kepada manusia yang lain juga
kebaikan itu harus dibalas dengan kebaikan yang lebih baik
memberi bukan hanya pada wang ringgit atau segala macam benda
tapi memberi itu juga pada apa yang tak terlihat dek mata kita..

ikhlas!
sesuatu yang nampak sedikit tetapi diberi dengan ikhlas itu jauh lebih baik daripada memberi sesuatu yang banyak tetapi pemberian itu diselimuti dengan bangga diri dan riak..
memberi untuk mendapat sanjungan,itu tidak memberi apa-apa makna..
memberi untuk menunjuk kelebihan diri,itu juga tiada nilaian di sisi tuhan
sudahlah pahalanya tiada,dapat dosa pula!

bukan semua orang mampu memberi
dan bukan semua orang yang memberi mampu memberi dengan seikhlas hati..
saya definasikan ikhlas bila kita mampu memberi tanpa mengharapkan apa-apa balasan terhadap pemberian itu waima ucapan terima kasih sekalipun
maka di situ ada ikhlas..
harapannya hanya untuk mengharapkan ganjaran dari Allah semata-mata..
Allahu Allah..saya juga kadang tak mampu begitu
diri ini kadang memberi kerana mengharapkan sesuatu kembali
naifnya kamu wahai diri!

BERILAH KEMAAFAN

orang yang sukar memberi maaf hidupnya pasti sukar
tanda pemberian selama ini tidak seikhlas jiwa maka mudahlah kebencian datang bersarang di dalam hati bila janji tak ditepati
sukarnya hidup bila hati asyik berkata benci
hatimu tidak akan tenteram..
maka maafkanlah mereka yang melukai hatimu kerana mereka juga hanya manusia biasa
jangan diharap apa-apa balasan terhadap segala kebaikan yang pernah engkau lakukan
lagipun..
besar sangatkah dosanya pada engkau berbanding dosa dirimu kepada Allah??

Allahu Allah..maafkanlah
moga-moga Allah mengampuni dosamu juga..:')

Thursday, January 13, 2011

BUNGA





adakah kamu ingat lagi 
kita pernah bercita-cita untuk punya ladang bunga
dan kita berjanji untuk menjaganya bersama

adakah kamu ingat lagi
ladang bunga kita pernah rosak dilanda ribut
saat itu, aku bersungguh-sungguh membajainya kembali 
kerana aku tidak mahu ladang bunga yang kita pertahankan setelah sekian lama itu musnahnya sia-sia

adakah kamu ingat lagi
bunga-bunga yang kita bajai itu pernah berbunga wangi
aku senang sekali melihatnya mekar memenuhi ladang kita
katamu..kamu akan membantuku menjaga ladang ini
dan aku masih mengingati kata-kata yang yang kamu ucapkan itu







semalam
aku pergi menjengah ladang kita
tapi aku melihat merah bunga kita sudah semakin menguning
 dan disebalik bunga yang layu itu aku terlihat kelibat kamu sedang menyembur racun pada bunga-bunga yang pernah aku bajai dahulu
bila aku bertanya, kamu katakan yang kamu sudah lelah menjaga ladang bunga kita lantas kamu mahu bunga itu mati sahaja

hari ini
aku datang ke ladang bunga kita lagi
aku lihat bunga merah kita sudah banyak menyembah ke bumi
Aduhai..
sayangku pada bunga sudah bertukar benci kerana warnanya sudah tidak berona merah
aku juga sudah penat untuk terus membajainya seperti dahulu
mungkin benar kata kamu..sayang kita pada bunga tak mungkin selamanya.. 


[afni natasya]
[13012011]
[1046]

Wednesday, January 12, 2011

pesan buat kalian

bismillahirrahmanirrahim..

kerana saya tahu yang kalian akan hadir di laman ini maka saya nukilkan entri khas buat kalian..siapa? Aha..siapa makan cili akan terasa pedasnya kan?

pertama,
menilai saya tanpa mengenali siapa saya sebenarnya adalah satu kesilapan..
mungkin saya bukanlah sebaik-baik perempuan,tetapi saya tidaklah seteruk yang kamu sangkakan..

kedua,
saya gembira dengan takdir ini..
takdir yang sedang menemukan kita walaupun caranya tak berapa nak best..
dan saya memandang apa yang sedang berlaku ini sebagai salah satu pengajaran dari tuhan buat insan yang mudah lupa seperti saya
dan alhamdulillah,tuhan itu tak kan pernah mengecewakan hambaNya...
selepas satu demi satu cerita,saya percaya yang saya tak menyesal dengan apa yang pernah saya luahkan kepada kalian (walaupun ayat saya mungkin kasar)

ketiga,
saya yakin dengan janjiNya..
buat baik akan dibalas baik,buat jahat akan dibalas jahat..
itulah hukumnya kan? walaupun tidak di dunia, di akhirat pasti akan ada balasan yang setimpal..
ya..saya serahkan segalanya kepada tuhan untuk Dia tentukan, itu lebih mudah bukan?

keempat,
cerita ini tamat

p\s: saya juga manusia biasa seperti kalian,punya hati dan perasaan.. saya tak mungkin lupa,pada setiap kata-kata yang saya baca. ya,,semuanya tidak akan mudah kan?tapi percayalah,orang yang sewenang-wenangnya melukai hati orang lain itu takkan beroleh bahagia~

Tuesday, January 11, 2011

doa buat teman..:)

bismillahirrahmanirrahim..

entry ni khas buat teman yang berada di Tanta..:)
diharap ang akan tersenyum bila baca entry ni..wewewe

perkenalan kita bermula di sini..

miss kmpp very much! 

walaupun perkenalan kita hanya setahun je kat matrik,tapi terasa ikatan yang terjalin terus kukuh sampai ke hari ni. betul la, bila bersahabat kerana Allah, manisnya tu akan lebih terasa..dan harapnya persahabatan kita akan terus macam ni dan kekal hingga ke syurga..:)

so tikah,disebabkan ucapan birthday aku kat ang pnjg,aku pun tak dapat la nak tulis kat fb je.takut nanti tido malam aku tak lena dek memikirkan ucapan yang tak habis..wewewe

buatmu yang bernama teman..

sanah helwah ya ukhti

*moga beroleh apa yang diidamkan dalam kehidupan ni..ye dr! nanti bleh la bagi treatment free kt aku..:D
*moga panjang umur untuk terus menambah amal kebaikan buat bekalan di sana nanti. meningkatnya umur tanda kematian tu semakin hampir,bukan tanda kita kita semakin bebas hidup dengan pilihan kita sendiri..
*moga terus istiQamah dengan jalan yang dipilih ini..kita akan saling mengingatkan ya..
*terima kasih untuk segala kenangan kat kmpp..paling terkesan,pertemuan pertama dengan usrah kak kin banyak mengubah segalanya. terima kasih sebab ajak aku time tu,hanya Allah je yang mampu balas segala kebaikan ang kat aku..:')
*moga Allah terus meredhai kehidupanmu,teman..

aku harap ang redha dgn pic ni..hikhik


“Your best friend is the one who seeing him reminds you of 

Allah, speaking to him increases you in knowledge, and his

actions remind you of the Hereafter.” Prophet Muhammad 

(pbuh)







demi sebuah jawapan..

bismillahirrahmanirrahim..

assalamualaikum..
apa khabar hati? moga masih tunduk pada kebenaran yang hakiki..
apa khabar iman? moga terus istiqamah dan bertambahlah kebaikan..

kita ini ibarat musafir di sebuah perjalanan. kita akan terus berjalan,menuju ke sebuah destinasi ke negeri yang abadi. sungguh,perjalanan ini payah namun kita tak punya pilihan..diri harus dipaksa untuk terus berjalan biarpun kerap kali kita tersungkur. mujur ada tangan yang sudi membantu saat kita jatuh, memujuk saat kita hampir berputus asa kerana mahu atau tidak..perjalanan ini masih perlu dihabiskan.

bila saatnya kita jatuh..maka kuatkan diri kita untuk bangkit semula kerana itu tandanya tuhan sedang menguji kita. adakah kita ini insan lemah yang senang mengaku kalah atau insan istimewa yang dipilih tuhan untuk diuji keimanannya..

musafirnya kita ini kerana ingin mencari sebuah jawapan. buat bekalan ketika tiba di destinasi yang terakhir nanti. kerana harapan kita pastinya sama..
bila mana disoal tentang usia muda yang dihabiskan untuk apa,moga-moga ada jawapan yang mampu kita ucapkan.

biarlah mereka berkata apa saja..
apa yang dilakukan ini adalah kerana aku mahu berusaha..
kerana kelak aku akan ditanya di hadapan tuhan tentang usia mudaku ini..

ketika hari itu tiba, aku mahu memberi jawapan dan bukan hanya sekadar tertunduk kekesalan..

Saturday, January 08, 2011

mEnanti hidayah turun dari langit?

bismillahirrahmanirrahim..

sekarang..
saya mahu bErcakap tentang hidayah..
tapi ini bukan cerita kawan saya yang bernama hidayah ya..

saya selalu dengar orang cakap..
"aku tak dapat hidayah lagi lah,macam mana nak berubah"
Aii..hidayah tu akan datang sendiri pada kamu kah??

MENANTI ATAU MENCARI

"hei..hidayah itukan milik Allah.dah Allah tak kasi kat aku,nak buat macam mana?"

Barangkali itu jawapan mEreka yang sedang menanti hidayah..
menunggu ia turun dari langit barangkali?

ya..memang hidayah itu milik Allah..
tapi adakah kita hanya mEnanti sahaja?
menutup mata dengan segala dosa-dosa yang dilumuri pada diri hanya kerana 'aku tidak terima hidayah lagi'.
semudah itukah?
meletakkan kesalahan pada hidayah Allah untuk terus menjadi manusia berdosa.
seakan-akan kita mahu berkata,
"tuhan,Engkau yang tidak mahu memberikan aku hidayah,sebab tu aku terus buat dosa!"
begitu??

kata pujangga..
hidayah itu umpama cahaya matahari..
andai kalian memilih untuk menutup tingkap,adakah cahaya itu mampu menerangi bilik yang kalian diami?
dan andai tingkap sudah dibuka tetapi kalian memilih untuk menutup mata, adakah cahaya yang masuk itu akan memberi erti?

bukalah mata..
pandanglah segalanya mengikut pandangan tuhan..
hidayah itu ada di mana-mana..
di beri kenikmatan merasai nikmat islam tanpa perlu bersusah payah mencarinya seharusnya kalian syukuri
tapi alangkah ruginya andai nikmat itu hanya terbiar pada nama sedang diri masih tidak mahu mengenal tuhannya..
masih ada ramai orang di luar sana yang masih tercari-cari nikmat yang satu ini
mereka mencari penuh kepayahan..bahkan bukan sedikit harga yang perlu dibayar dalam kembara mereka mencari tuhan
sedang kita sangat bertuah diberi peluang untuk mendengar namaNya sedari tangisan kita yang pertama di dunia..
mungkin kerana kita tidak pernah bersusah, maka cepat benar kita terasa bangga..
terasa islam ini sudah sempurna biarpun hanya pada nama
lalu..kita memilih untuk menyalahkan 'hidayah' bila kita berdosa..

jangan salahkan Allah bila kita jadi manusia berdosa..
kerana Dia sudah menciptakan kita dengan sebaik-baik kejadian
dan diberi akal untuk berfikir apa yang baik dan buruk dalam kehidupan

bukan salah Allah jika seseorang itu mengatakan bahawa dia telah terlanjur kerana hakikatnya dialah yang memilih untuk melanjurkan dirinya.. setuju?

Friday, January 07, 2011

saya mahu pulang..

bismillahirrahmanirrahim..

entah kEnapa hati terasa sesak sEminggu dua ni. rasa bErsalahnya bukan main..
rasa bersalah itu mEnekan jiwa.terasa semuanya serba tak kena..



TUHAN SEDANG BERBICARA

ya..tuhan sEdang berbicara.
pada saya yang rasanya sEmakin terbuai-buai pada tipuan dunia.
sedangkan apa yang terlintas di hati dan zahirnya itu tidak sama. Malunya..bibir mudah berkata cinta tapi..

kerana saya manusia biasa..
pantas bEnar saya tErleka..
mudah benar mengharapkan pada manusia yang memang lebih banyak mengecewakan..
mengharap padaNya hanya ketika dipinggir manusia,ketika sedih berduka,ketika kecewa dengan takdirNya..
sedangkan..ketika hati ini gembira,saya terus lupa padaNya..
tapi..adakah Dia terus mEmbiarkan saya kErana sikap tidak mEngenang budi ini?
tidak..Dia hadirkan rasa bErsalah pada hati ini..
tandaNya mahu berbicara pada saya..
memanggil saya pulang..

SAYA MAHU PULANG

diri ini hanya manusia biasa.
kerana itu diri ini terlalu cepat terpedaya pada kehinaan dunia
tErima kasih tuhan..
untuk peluang yang entah kali ke berapa..
walau diri ini selalu benar memungkiri janji..

hati..
jangan bErpaling lagi!

Monday, January 03, 2011

jangan sampai hati itu mati!

bismillahirrahmanirrahim..

Pernah tak kita rasa yang kita sedang bErgembira terhadap apa yang terjadi pada diri kita tapi dalam sEdang kita bErgelak kEtawa tiba-tiba hati kita dihimpit rasa sayu?

Hati terasa hiba yang entah datang dari mana..

Puas dipujuk hati untuk terus bErgembira, apatah lagi kita mEndapat apa yang kita mahukan..

tapi entah kEnapa..hati sEakan mEnangisi kegembiraan yang sedang kita alami..
sEnyuman terasa kelat..
gelak ketawa terasa pura-pura..

kita tidak mahu mEngaku kalah..
jadi,kita buat-buat tak tahu apa yang sEdang tErjadi pada hati..
saya ulang..
kita tahu..tapi kita buat-buat tak tahu..

tolong bEritahu..
sampai bila kita boleh buat-buat tak tahu?
takut-takut nanti hati itu akan jatuh sakit lalu.. mati 


Dari Wabishah bin Ma’bad radhiyallahu anhu, ia berkata:

 “Aku telah datang kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, lalu beliau bersabda : ‘Apakah engkau datang untuk bertanya tentang kebajikan ?’ Aku menjawab : ‘Benar’. Baginda bersabda : ‘Mintalah fatwa dari hatimu. Kebajikan itu adalah apa-apa yang menentramkan jiwa dan menenangkan hati dan dosa itu adalah apa-apa yang meragukan jiwa dan meresahkan hati, walaupun orang-orang memberikan fatwa kepadamu dan mereka membenarkannya”. 

(HR. Imam Ahmad bin Hanbal dan Ad-Darimi, Hadits hasan)