Pages

Tuesday, December 25, 2012

Tuhan..Izinkan daku..



                                                                     Tuhanku… 
Aku masih ingat saat pertama dulu aku belajar mencintaiMu
 Lembar demi lembar kitab kupelajari 
Untai demi untai kata-kata para ustaz kuresapi 
Tentang cinta para nabi 
Tentang kasih para sahabat 
Tentang mahabbah para sufi 
Tentang kerinduan para syuhada
Lalu kutanam di jiwa dalam-dalam
Kutumbuhkan dalam mimpi-mimpi dan pada idealisme yang mengawang di awan..

Tapi Rabbi…
Berbilang detik, minit, jam, hari, bulan dan kemudian tahun berlalu
Aku berusaha mencintaiMu dengan cinta yang paling utama,
Tapi… Aku masih juga tak menemukan cinta tertinggi untukMu
Aku makin merasakan gelisahku membadai 
Dalam cita yang mengawang 
Sedang kakiku mengambang tiada menjejak bumi 
Hingga aku terhempas dalam jurang nan kegelapan 

Wahai Ilahi… 
Kemudian berbilang detik, minit, jam, hari, bulan dan tahun berlalu 
Aku mencuba merangkak, menggapai permukaan bumi 
Dan menegakkan jiwaku kembali 
Menatap, memohon dan menghibaMu: “Allahu Rahim, Ilahi Rabbi, Perkenankanlah aku mencintaiMu semampuku”. 

 Ilahi Rabbi… 
Perkenankanlah aku mencintaiMu sebisaku 
Dengan segala kelemahanku ini… 
Aku tak sanggup mencintaiMu 
Dengan kesabaran menanggung derita Umpama Nabi Ayyub, Musa, Isa hingga Al-Musthafa 
Kerana itu izinkan aku mencintaiMu 
Melalui keluh kesah pengaduanku padaMu Atas derita batin dan jasadku 
Atas sakit dan ketakutanku 

Rabbi… Aku tak mampu mencintaiMu seperti Abu Bakar, 
Yang menyedekahkan seluruh hartanya 
Dan hanya meninggalkan Engkau dan RasulMu bagi diri dan keluarga. 
Atau layaknya Umar yang menyerahkan separuh harta demi jihad 
Atau Utsman yang menyerahkan 1000 ekor kuda untuk syiarkan DeenMu 
Atau seperti Ali yg hebat semangat kepahlawanannya. 

Ilahi… Aku tak mampu mencintaiMu 
Dengan khusyuknya solat salah seorang sahabat NabiMu 
Hingga tiada terasa anak panah musuh terhunjam di kakinya 
Kerana itu Ya Allah… 
Perkenankanlah aku tertatih menggapai cintaMu 
Dalam solat yang cuba kudirikan teragak-agak 
Meski ingatan kadang melayang ke pelbagai permasalahan dunia 

Rabbi.. Aku tak dapat beribadah ala para sufi rahib 
Yang membaktikan seluruh malamnya untuk bercinta denganMu 
Maka izinkanlah aku untuk mencintaimu dalam satu-dua rakaat lailku 
Dalam satu-dua sunnah nafilahMu. 
Dalam desah nafas kepasrahan tidurku.

Ya Rahman… 
Aku tak mampu mencintaiMu 
Bagai para al hafiz dan hafizah 
Yang menuntaskan kalamMu dalam satu putaran malam 
Dari itu.. Perkenankanlah aku mencintaiMu 
Melalui selembar dua lembar tilawah harianku 
Lewat lantunan seayat dua ayat hafazanku 

Ya Rahim… 
Izinkan aku mencintaiMu 
Dengan mencintai keluargaku 
Dengan mencintai sahabat-sahabatku 
Dengan mencintai manusia dan alam seluruhnya 

Ilahi Rabbi… 
Perkenankanlah aku mencintaiMu semampuku.. 
Agar cinta itu mengalun dalam jiwa 
Agar cinta ini mengalir di sepanjang nadiku selamanya..

.:no name:.

0 orang yang dikasihi Allah..:

Post a Comment