Pages

Thursday, March 28, 2013

Sangkaan itu 'membunuh' mu..


Pelik sungguh
Bila mendengar orang menilai kita
Tanpa mengenal kita. tanpa tahu cerita sebenarnya


Bertambah pelik lagi
Bila katanya, "Ukhti, ana sedang bertabayyun dengan anti ni,"


Ah..pelik sungguh rasanya..

***********************************************

"Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang"

|Al-Hujurat:12|



Dan sungguh..
Ini benar-benar peringatan yang baik..


Sa'id Bin Al Musayyab RA berkata: Sebahagian saudaraku daripada kalangan sahabat Rasulullah SAW pernah menulis surat kepadaku:

"Hendaklah engkau letakkanlah segala urusan saudaramu pada tempat yang sebaik-baiknya selagi dia tidak mendatangkan kepadamu sesuatu yang boleh mendorong kamu berburuk sangka kepadanya, dan janganlah kamu berburuk sangka pada setiap kata yang keluar dari (mulut) muslim lain sedangkan engkau kenali dia orang yang baik, dan barangsiapa yang mendedahkan dirinya kepada tohmahan maka janganlah dia mencela kecuali kepada dirinya sendiri". (Di keluarkan oleh Al Baihaqy dalam Sya'bul Iman) 



*******************************************************

"Dzon itu masalah hati kita. Soal hubungan kita dengan Allah. Macam mana orang tu cuba membela diri sekalipun, selagi mana ada dzon dalam hati kita, ia tak akan mengubah apa-apa. Muhasabahlah. Dan mohonlah ampunan dari Allah atas segala prasangka kita.."



Moga Allah ampuni dan memberi hidayah
Pada hati-hati yang mencintai kebenaran
Pada jiwa-jiwa yang membenci kebatilah..

Dan pastilah yang sedang menulis ini
Lebih layak tulisannya untuk diri sendiri..

Ehh.. jangan dzon.. ;)

 

  

0 orang yang dikasihi Allah..:

Post a Comment