Pages

Saturday, March 12, 2016

7 Soalan Biasa Orang Tanya Tentang Psychology


Bismillah..



 1) PERLUKAN APA UNTUK AMBIL COURSE PSYCHOLOGY?

Jawapan yang pertama, MINAT.
Yes! yang pertama itu minat. sebab percayalah kalau tak minat macam mana nak hadap segala macam teori yang perlu kita baca, kaji, teliti semua.

Rugi sangat kalau belajar empat lima tahun di universiti, cita-citanya setakat mahu dapat segulung ijazah. Yang bernilai itu bukan pada ijazah sahaja ya, tetapi pada nilai ilmu yang mengangkat seseorang manusia itu ke tahap yang lebih tinggi.

Bukan pada course psychology je, apa sahaja course di universiti yang anda belajar, tetapi jika tujuannya hanya untuk 'boleh jawab' di dewan exam dan dapat pakai baju konvo hari graduasi maka itu adalah satu kegagalan buat anda sebenarnya.


2) YANG ADA BASIC SAINS JE KE YANG BOLEH AMBIL JURUSAN NI?

Taklah. Kawan-kawan saya dulu ramai je dari STPM aliran sastera, akaun atau matrik aliran vokasional. Mungkin nanti ada subjek macam Biological Psychology yang kononnya perlu ada basic biology yg power supaya boleh score paper tu, tetapi pengalaman akhirnya membuktikan sebaliknya. Siapa rajin belajar dialah yang akan score. Itu prinsipnya!



3) UNIVERSITI MANA YANG TAWARKAN COURSE PSYCHOLOGY?

Setakat yang saya tahu, untuk diploma masih tidak ada lagi IPTA yang menawarkan course ni. Yang ada cuma IPTS sahaja.

Untuk degree pula, pilihan lebih banyak yang ditawarkan di IPTA seperti UKM, UM, UIA dan UMS. dan setiap universiti yang saya sebutkan di atas ni ada berbeza bidang pengkhususan psychologynya ya. Cuma kalau di UTM yang ada cuma Psychology (Human Resources), jadi siapa masuk UTM tak adalah pilihan tu.

Maklumat details syarat kemasukan boleh dilihat di website fakulti universiti di atas. Dalam website tu kita boleh tengok senarai subjek yang ditawarkan bagi setiap semester lagi tau (mungkin hanya bagi sesetengah universiti, yang pasti kalau UTM ada disenaraikan), so boleh la start google dahulu macam mana rupanya course yang kita nak ambil tu.

Mungkin boleh rujuk link brother ni sebab dia rajin lebih sikit dari saya nak tulis kat blog dia. Apa-apapun, yang paling digalakkan tetaplah pergi masuk ke website faculty university tersebut untuk dapatkan maklumat yang lebih tepat berkaitan pointer, syarat kemasukan dan sebagainya.


4) MAK SAYA TANYA, NANTI HABIS BELAJAR NI NAK KERJA APA?

Hehe. Yang ni payah sikit nak jawab sebab rezeki tu kan dari Allah. Saya bukan ahli nujum. 

Hakikatnya, ramai je graduate dari pelbagai bidang yang lain mungkin lebih popular di mata mak kita yang struggle untuk dapatkan kerja. Apatah lagi kalau memang expect akan dapat kerja di bidang yang sama dengan apa yang kita belajar di universiti dulu. 

Saya ada seorang kawan yang berkelulusan degree di sebuah IPTS yang boleh dikatakan sangat beruntung sebab dia berjaya menjawat jawatan sebagai seorang pensyarah di sebuah universiti swasta juga tak lama lepas dia graduate, tapi katanya yang tak best tu sebab gaji rendah dan rasa diri dia tak berkembang. Nak jadikan ceritanya,  dia pun berhenti kerja untuk sambung master dan sekarang dalam perjalanan sebagai PhD student pula.

Pendapat peribadi saya dan pengalaman yang sedikit ni, jika anda memang bercita-cita nak jadi seorang psychologist yang sejati, pilihan untuk sambung pengajian sehingga ke peringkat PhD adalah yang terbaik. Ketika belajar degree tu boleh dikatakan hanya basic sahaja dan utk pengkhususan bidang yang anda minat dan mahu pengfokusan yang lebih maka sangat wajarlah untuk anda menyambung pengajian hingga ke peringkat yang lebih tinggi.

Apatah lagi kalau bercita-cita nak jadi pensyarah psychology di mana-mana IPTA, memang hampir semuanya memerlukan anda untuk ada kelayakan PhD.

Dan hasil pemerhatian terhadap teman sekelas dahulu, ramai je yang dah bekerja, ada yang alhamdulillah bekerja di bidang berkaitan macam human resourse dan alhamdulillah ada juga yang lari jauh dari bidang psychology.

Prinsip saya pulak, instead of waiting for a job, why not we 'create' the job?

Siapa yang belajar psychology, mesti kena berani fikir macam ni --> Can’t Find a Dream Job? Create Your Own

5) NANTI SAYA BOLEH JADI PAKAR PSIKIATRI KAT HOSPITAL KE?

Ini pun antara salah faham yang besar jugak.Hehe.Tapi tak mengapa, dulu pun saya termasuk golongan yang confius jugak,

Pendek cerita,

Psychologist adalah seseorang yang berada di dalam bidang psychology,
Manakal, pychiastrist pula adalah seorang DOKTOR PERUBATAN yang berada di bidang medical.

Jangan tertukar ye.


Untuk explaination yang lebih baik, sekali lagi terima kasih kepada brother ni sebab dah explain dalam blog dia ni. So jimat masa tak payah saya tulis lagi, boleh refer tulisan brother tu ya.


6) BETUL KE BELAJAR PSYCHOLOGY NI NANTI SAYA BOLEH 'BACA' ORANG?

Betul.

Betul sangat.

Jadi berhati-hatilah jika anda ada kawan yang ambil jurusan ni, nanti dia boleh tahu anda solat subuh ke tak pagi tu, ataupun dia boleh tahu sama ada anda buka Al-Quran lagi banyak atau buka Facebook lagi banyak :P
Saya suka sangat sakat orang bila ditanya soalan ni, pernah ada seorang junior course berbeza yang datang berjumpa saya, kami lunch sekali hari tu, saya nampak dia gelisah sangat duduk depan saya.

Jadi, saya tanyalah kenapa, katanya.. "saya takut duduk depan akak sebab akak asyik nak pandang mata saya, mesti akak boleh 'baca' saya macam mana kan" ujarnya penuh suci

Sambil tahan gelak saya cakap dengan nada serius, " Ha ah, akak tahu.." saya tenung dia lagi, terus dia tunduk macam nak cium meja makan tu, ".. akak tahu, pagi tadi awak baca mathurat sambil ngantuk-ngantuk kan?" balas saya selamba. Sampai sekarang saya ingat lagi muka suci dia yang blur masa tu. Hehe
.
..
Adakah anda yang membaca ni termasuk dalam golongan yang suci seperti junior saya di atas?


7) AKAK ADE APA-APA PESAN TAK UNTUK KUATKAN HATI SAYA AMBIL COURSE INI?

Ok soalan ni saya suka nak jawab. Disebabkan saya rasa mostly yang rajin hantar email ataupun tanya soalan kat saya adalah adik-adik yang masih di sekolah menengah ataupun yang mahu menyambung pelajaran degree in psychology.


1) Tetapkan niat belajar kerana Allah dan untuk Allah

Ilmu adalah cahaya. Dan cahaya itu dari Allah. Orang yang jauh dari Allah maka cahaya tersebut akan sukar menembusi hatinya. Niatkanlah belajar untuk menyebarkan kebaikan kepada orang sekeliling dan memberi manfaat kepada agama dan masyarakat. Sungguh saya cakap, orang yang cita-citanya hanya untuk mengejar sekeping kertas bernama ijazah maka sebenarnya dia adalah orang yang telah gagal dari awal.

Sebab itulah bukan sedikit cerita yang kita dengar hari ini yang mana ada orang belajar sampai PhD tetapi hidupnya penuh dengan kesombongan, rasuah sini sana dan menjadi kebencian orang lain.
Adik-adik yang masih muda, mulalah betulkan niat dari awal dan Bismillah, mulakanlah langkah!

2) Jangan putus asa

Kita adalah orang yang paling perlu memotivasikan diri kita sendiri. Jika kita jatuh maka diri kita sendirilah yang pertama kali perlu memberitahu diri kita untuk bangkit kembali.
Dalam perjalanan mencari ilmu, pastilah nanti akan ada banyak ujian dan halangan yang akan kita dapat. Maka, ketika itu, ingatkanlah diri kita dengan niat yang pertama tadi. Tidak ada jalan pintas untuk sebuah kejayaan dan ingtlah janji Allah, setiap kesulitan itu pasti akan datang bersamanya kemudahan yang tidak disangka-sangka.

3) Kenal diri. maka, kenal pencipta.

Ini sama macam apa yang tuliskan dalam catatan seorang pelajar psychology yang pertama. Masa tu saya baru tahu satu course ni di UTM. Cepat betul masa berlalu. Dan Alhamdulillah saya hari ini adalah cita-cita saya masa lalu.

Bila belajar psychology, kita diberitahu tentang hebatnya perkembangan seorang manusia dalam Developmental Psychology, menyebabkan kita rasa alangkah kerdilnya diri kita jika nak dibandingkan dengan kekuasaan Allah. Bila kita belajar Learning Theories, maka kita tahu yang sesuatu yang kita fahami dalam hidup ini adalah terbentuk dari environment, emotional dan cognitive diri kita. maka, orang yang emosinya kuat, maka jiwanya akan besar, cara dia memandnag kehidupan juga akan lebih luas. Dia tidak akan tergugat dengan perkara yang remeh-temeh. Seperti itu jugalah Sahabat Rasulullah satu masa dahulu, jiwa mereka jiwa syurga, maka kerana itulah kita menemukan kisah-kisah mereka sangat hebat dan sangat jauh jika mahu dibanding dengan kisah kita.

Dan semua yang saya belajar itu sebenarnya disimpul kemas dalam satu matapelajaran yang paling menakjubkan bernama Tarbiyah.

Maaf, subjek tarbiyah ni tak ada dalam silibus ye, Kena cari sendiri di universiti masing-masing, insyaAllah pasti ada.

Jadi, buat adik-adik, nanti di universiti jangan kehidupan seputar 3K saja ya, Kuliah, Kantin dan Katil. Aduhai ruginyalah kehidupan. Ada banyak lagi perkara indah di luar bilik anda tu. Ingat, cari 'subjek' bernama TARBIYAH ye.

All the best!

Selamat maju jaya buat semua.

Yang tengan mengambil course ni, yang tengah berkira-kira nak ambil ataupun yang tengah menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi.

Oh ya, saya juga masih dalam perjuangan seorang tholibul ilmi. Mohon doakan saya! :)



























8 orang yang dikasihi Allah..:

Anonymous said...

salam akak,course psychology ni berada di utm kl atau utm johor?

Unknown said...

Kak kalau saya ambil stpm aliran sastera akak akn cdangkan saya ambil sbjk apa utk mdh skor utk smbg degree dlm psikologi ni?

Anonymous said...

Salam..sy amik cos psychology gak...nak minta pendapat sume..mana nak dpt kn buku psychology ni ek..cr kat Popular xde..kedai mana ade jual agk ny ye..tq

azeerazas dias said...

assalam wbt nak amek master development psychology kat UKM tapi tym degree dulu xde kena mengena dengan psychology is it okay from your point of view?tq

Nurul Izzany Sabudin said...

salam akak,course psychology ni berada di utm kl atau utm johor?

Ewanied formao said...

Salam akak, saya amik form 6 aliran kemanusiaan. Saya ni banyaj mendengar dari bercakap. Senang kata seorg yg introvert. Erm, betul ke nak jadi psikologis ni kena banyak bercakap?

najwa.inm said...

salam akak subjek apa yg kena lulus utk layak amik course nie?

Unknown said...

Salam.. akak bole tk bgi list subject yg ada dlm course psikologi? I need to study first before amik course ni ..

Post a Comment