Pages

Monday, August 15, 2011

Adikku,cintailah Al-Quran..

Bismillah..



Bunyi tv di ruang tamu benar-benar mengganggu bacaan saya.
haih..geram betul dengan budak-budak ni.
Pantas kaki melangkah menuju ke ruang tamu.


"Kak lang dah cakap banyak kali kannn.time nak maghrib jangan nak bukak tv." saya cuba menahan geram. puasa ni.puasa..


Dikcik terkebil-kebil. naim pulak buat muka seposen. menoleh ke arah saya sebentar kemudian memandang ke arah tv semula.


"Eee..korang dengar tak kak lang cakap apa ni?" saya menyoal mereka.


"Alaa..kejap je.nak tengok badminton ni. kejapppp je lagi nak habis", balas naim sambil membuat muka berharap.


"takde3..kak lang dah cakap banyak kali.sekarang bukan masa nak tengok tv.time tak puasa tengok tv, ni time bulan Ramadhan pun asyikkk dok tengok tv dekat nak waktu maghrib. kak lang dah bagitahu peraturan bulan ni kan? pukul 7 kena tutup tv dan pergi baca Al-Quran." ujar saya masih dalam nada cuba berlembut.


Wahh..masih buat-buat tak dengar rupanya..


"Last warning..tutup tv dan pergi baca Al-Quran...," mereka masih terpaku dihadapan tv.


"..S.E.K.A.R.A.N.G!," saya meninggikan suara.


Lambat-lambat Naim menutup tv. Mulutnya dimuncungkan tanda tidak bersetuju dengan arahan saya.
Dikcik mengekori Naim dari belakang dan terus masuk ke dalam bilik.


"Alaa kak lang ni..nak tengok kejap je pun tak boleh," terdengar rungutan dari jauh.


Susah juga. hampir hilang kesabaran saya sebab asyik mengulang ayat yang hampir sama setiap hari. 
Jujur.saya sangat tak senang dengan suasana di rumah saya di saat-saat menunggu waktu berbuka.
Mungkin kerana mereka sudah biasa berkelakuan begitu dibulan-bulan yang lain, jadinya perangai menonton tv tak mengira waktu tu dah jadi sebati dalam diri.
Haihh..[sambil menggelang-gelengkan kepala]


Adikku, Jangan Pernah Lupakan Al-Quran..






Adikku..
Mahukah kalian tahu tanda-tanda orang yang mencintai Allah?
Orang yang mencintai Allah itu adalah mereka yang mencintai Al-Quran. Jiwa sentiasa rindu untuk mengalunkan ayat-ayat suci Al-Quran. Hatinya sentiasa meronta-ronta untuk mendampingi Al-Quran. Kenapa mesti Al-Quran yang menjadi ukuran? 
Kerana Al-Quran itu bicara dari Allah untuk kita wahai adik. Itulah yang Ibnu Masud r.a ucapkan. ukur cinta kita kepada Allah dengan ukuran cinta kita kepada Al-Quran!


Tahukah engkau lagi wahai adikku..
Di bulan Ramadhan ini jugalah turunnya Al-Quran.
maka,jangan engkau lupakan Al-Quran itu..
Baca dan amalkanlah segala isi-isinya kerana Allah menghadiahkan kita Al-Quran ini bukan hanya sekadar untuk diletakkan di atas meja melainkan ianya menjadi petunjuk dalam kita menelusuri kehidupan kita.


Sesaknya kehidupan kita hari ini wahai adik..
Maka, Al-Quran itu adalah penawarnya. Penawar segala kesakitan dan keresahan yang ada di dalam dada.
Itu janji yang Allah ungkapkan buat orang-orang yang beriman..[10:57]
Kita mahu jadi orang beriman kan?


Dan ketahuilah juga wahai adik..
Al-Quran itu adalah temanmu yang paling setia..
Jika kalian mencintainya, ia pasti membalas cinta kalian dengan sesuatu yang jauh lebih baik.
tak mahukah kalian andai ada yang sudi menemani kalian di dalam kubur yang gelap pekat itu sedang di luar sana semua kecintaan kalian berlalu meninggalkan kalian keseorangan?

2 orang yang dikasihi Allah..:

MuNie said...

thanks tasya.. ni kisah benar dr umah tasya sdri ke? :) kanak-kanak zaman skrg tasya.. adik akak kecik2 dah bukak/main facebook. berderau je tgk. T_T

::afni natasya:: said...

ha a..kisah benar..
hurm..adik sy yg bongsu tu pn da ade fb..
haih..tp tgk diri sendiri pn takut jgk, kadang terleka sama..
T_T

Post a Comment