Pages

Monday, January 30, 2012

Untung la awak..


Bismillah..

Dahulu..di saat awal-awal saya mengenali tarbiyyah,saya rasa jeles amat la dengan orang-orang yang sejak lahir dah kenal tarbiyyah ni
Family dia orang kuat jemaah itu, aktif dengan persatuan islam ini
Apee? mak dengan ayah dia tak pernah jumpa pun sebelum kahwin.
wahh...hebatnya..memang tak terkata la perasaan bila dengar tu.
untungnya mereka..
Dah dapat tarbiyyah sejak dalam perut lagi, dari rumah,tadika,sekolah rendah hingga la menengah, semuanya di dalam lingkungan biah solehah..

Perasaan Yang Berbeza

Orang yang sejak kecik lagi mak dia dah sarung tudung kat dirinya tak mungkin akan ada rasa yang sama dengan orang yang pakai tudung sebab teringin bila tengok kawan-kawan lain dah bertudung dalam kelas time sekolah rendah..

orang yang dah dibiasakan dengan tudung labuh tak mungkin memahami perasaan orang yang mencari-cari apa bezanya perasaan memakai tudung labuh dengan tudung bawal biasa..

perasaan itu tidak mungkin sama..
pasti rasanya akan berbeza..

mereka yang lahir dalam keluarga yang emak,kakak dan adik perempuannya sudah bertudung labuh tak mungkin memahami perasaan orang yang pertama kali memakai tudung labuh dihadapan family yang tudungnya biasa saja..

mereka tak mungkin memahami perasaan bilamana kadangkala family nya menegur dengan kata-kata, " tak payah nak labuh-labuh sangat la,tudung biasa sudah"

ataupun bila balik kampung," Ehh..dah jadi ustazah dah sekarang?"

mungkin juga bilamana semua orang sudah bersiap-siap untuk keluar,dia masih berada di dalam bilik tak siap-siap kerana mencari stokin yang tinggal sebelah menyebabkan si emak menjerit dari luar menyuruh tak payah pakai stokin pun takpe,takde siape nak tengok kaki tu..

nah..itu baru dari soal pakaian..

Lebih Menghargai?

so,bila kita lahir dalam keluarga macam ni adakah kita nak kata Allah ni tak adil dekat kita?

tak.mestilah tak! Allah tidak pernah menzalimi kita.
segala apa ketetapan yang Allah aturkan buat kita itu pasti ada hikmah untuk kita cari sendiri apa didikan yang Allah mahu berikan kepada kita.

cuba kita tengok orang yang revert kepada Islam sebab mencari sendiri kebenaran dalam islam tu
kadang-kadang rasa malu sangat, amal mereka lebih hebat dari kita yang dapat islam sedari lahir ni
mereka hafal quran lebih banyak, sifat kehambaan mereka lebih tinggi..
kerana apa? kerana mereka tahu betapa bernilainya nikmat islam yang mereka temui itu
mereka rasa sendiri jerih pedih untuk mendapatkan islam, jadi mereka lebih menghargai..
jauh lebih menikmati islam itu dari kita yang ada di antaranya tidak tahu pun sebab kenapa dia menerima islam sebagai agama. islam keturunan? kita dah terlalu sering mendengarnya..

sebab tu lah..bila kita tak lahir dalam family yang bertudung labuh, tak aktif program islamik sana sini, janganlah kita rasa itu penghalang untuk kita menjadi muslim yang lebih baik dari orang-orang disekeliling kita
bahkan sebenarnya itu adalah didikan dari Allah untuk diri kita, kita mencari.. pasti kita akan lebih menghargai..
percayalah..Allah mengira setiap usaha kita untuk mendekatiNya
setiap butiran air mata yang mengalir saat kita merintih, "Ya Allah, tunjukkanlah aku jalan yang lurus"..
Allah tidak akan mensia-siakan kita..bahkan dengan semua itulah kita akan menjadi lebih kuat

islam itu bukan warisan..
semua orang berhak mendapat tempat yang terbaik di sisiNya sekiranya dia berusaha
ya..persekitaran itu antara faktor penting untuk menentukan bagaimana keadaan diri kita
tetapi itu bukanlah faktor yang utama
soalnya, diri kita sendiri. diri kita! mahu atau tidak..

Renungilah janjiNya ini.sematkan di dalam hatimu yang paling dalam..

" Dan orang yang bersungguh-sungguh di jalan Kami, maka akan Kami tunjukkan jalan-jalan Kami.."
[Al-Ankabut:69]

bersungguh-sungguhlah!

Allah akan membantu dirimu..
tidak sekali-kali Dia memungkiri janji..



p\s: kalau kita datang dari keluarga yang biasa-biasa saja bukanlah bererti kita tidak beruntung, didikan Allah itu kan berbeza bagi setiap orang. tapi, pastilah di dalam hati kita ni tak mahu anak-anak kita nanti mengalami nasib yang sama macam kita kan? kita tak kenal tarbiyyah sejak dari dalam perut?takpe..mungkin itu adalah yang terbaik untuk diri kita. untuk anak-anak kita nanti, usahakanlah yang lebih baik..
bagaimana bentuk corakan tarbiyyah mereka bermula dari diri kita hari ini lagi..percayalah.
La haula wala quwwata illa billah..:)

4 orang yang dikasihi Allah..:

Anonymous said...

tasya. sgt tersentuh ngn post ni :)

siti leman said...

assalamualaikum..
kak tasya.seriously mmg touche' sgt dgn apa yg akak mention dlm ni..
byk yg trjadi kpd diri saya..
mmg jalan ni bukan mudah kan..
tp xpe..saya tetap cuba utk berusaha..!!
in sha Allah..

kadamkhaliq said...

Terbaik dari hamba kepada hamba

Anonymous said...

Assalamu'alaikum.. Tasha..sy suka baca blog awak. Awak kerja apa sekarang?

Nisa

Post a Comment