Pages

Wednesday, June 19, 2013

Biar kematian tidak sia-sia






Bismillah..

Akhawat yang saya kenali

Selalu membuatkan diri ini bermuhasabah
Alangkah jauhnya diri ini berbanding mereka
Tumuhat mereka pada dakwah dan tarbiyyah
Pengorbanan mereka pada menyantuni jiwa-jiwa yang dahaga
Sabar mereka pada ujian yang menimpa
Segalanya adalah ajaib..

*****

Semalam
Saya bertemu dengan akhawat yang saya kasihi
Moga Allah balasinya dengan syurga yang tinggi kerna kesabarannya atas ujian yang menimpa
Ujian yang saya kira antara hidup dan matinya
Tapi Alhamdulillah kerana Allah masih memberi kesempatan 
Buat dia untuk bermuhasabah, buat saya untuk mengambil ibrah..

Saat bercerita dia bergenang air mata
Bukan kerana menyesali takdir yang menimpa diri
Tetapi kerana rasa kesyukuran yang tidak terhingga
merasa diri masih diberi peluang kali kedua
Bukan untuk berlari mencari duit buat menggantikan harta yang Allah tarik darinya
Tetapi untuk terus berlari lebih laju dalam gerabak dakwah dan tarbiyyah ini..

Kata-kata yang keluar dari bibirnya hanyalah kesyukuran
Betapa dia merasa Allah sedang mentarbiyyah dirinya
Menegur diri agar lebih kuat berusaha
Agar kematian yang datang nanti bukan kematian yang sia-sia..

Saat itu dada saya sungguh terasa sesak
Kisahnya Allah ceritakan pada saya jua, agar telinga yang mendengar ini juga lebih terasa
Dan kata-katanya terus terngiang-ngiang di telinga..

"Buat dakwah sungguh-sungguh
Biar nanti punya cerita bila Allah tanya
Biar nanti tak mati sia-sia!"


0 orang yang dikasihi Allah..:

Post a Comment