Pages

Wednesday, June 05, 2013

Nikmat yang dilupakan


Bismillah..

Ada kawan saya
Tiba- tiba dengar perkhabaran bahawa dia sedang sakit,
walhal saya melihatnya baik-baik sahaja
Dan hari ni Allah mahu menambahkan dia pahala, keputusan ujian penyakit yang keluar bukan penyakit yang biasa-biasa
Saya terkesima..
Allahu Rabbi.. dia masih muda..

Ada akhawat yang saya cinta
Mengkhabarkan tentang keadaan ibunya
Yang saya kira hanya sakit-sakit biasa, sementelah saya jua hanya pernah bersua beberapa kali sahaja
Tidaklah di sangka bahawa ibunya sedang menderita sakit

Dan akhawat itupun bercerita sambil bergenang air mata
Saya ternganga
Ibunya tampak lembut dan penuh kasih
Seakan tidak terbayang kesakitan yang ' menukar' dirinya
diuji tuhan dengan sakit yang bukan calang-calang juga
Allahu Rabbi.. ibunya juga masih muda..

Alangkah.. usia itu tidak membawa erti apa-apa

Usia yang muda bukan bererti tidak layak menerima ujian kesakitan yang lebih tinggi
Dan pastilah nikmat kesihatan itu sangat jauh untuk ditukar ganti walau dengan seisi langit dan bumi..

Saya..

tidak pernah sekali pun terlantar sakit di hospital
sedangkan ada di sana, sedari kecil lagi kehidupan mereka adalah dengan hospital
bertemankan ubat-ubatan dan wayar-wayar yang berselirat di badan
Dan mereka terus tabah menguntum senyuman..

Dan malam ini saya bermuhasabah

Alangkah besarnya nikmat itu!




*Jaga kesihatan ya.. 



0 orang yang dikasihi Allah..:

Post a Comment