Pages

Thursday, November 14, 2013

Akhawat.





Bismillah..

Tadi.
Seusai habis usrah di rumah naqibah, terasa kepala sakit yang amat

Saya kira itu memang penyakit yang akan menyerang bilamana deadline macam-macam kerja mula bermain-main di kepala
Jadinya, tadi bawa kereta dah macam duduk dalam roller-coster, tak sabar mahu sampai ke bilik
Mujurlah tadi pulang seorang, maka saya kira saya tidak menganaya mana-mana akhwat seusrah yang pulang dengan saya. 


11.30pm
Saya melirik jam di dalam kereta.
Ah. masih awal. Sungguh ini benar-benar masih awal.
Kereta berhenti di lampu isyarat yang bertukar merah.
Aduhai. Saya mengeluh. setiap detik untuk menunggu lampu isyarat itu bertukar hijau dirasakan sangat berharga.
Saya menyambung memicit-micit kepala. Terbayang yang esok saya akan berhadapan dengan supervisor, atau kah saya tunda saja pertemuan esok hari?
Aduhai, ini semua gara-gara pembetulan artikel yang saya kira tidak akan sempat saya siapkan seusai pulang usrah nanti.
*sambung picit kepala

Tiba-tiba terasa mahu menoleh ke kanan.
Terlihat sebuah kereta yang penuh dengan perempuan di dalamnya.
Saya mengerut kan dahi..

Ya Allah.. *****!!! Hampir saja saya menjerit di situ. *dah jerit pun sebenarnya
Wahh.. saya terasa seperti dijemput naik ke syurga saat memandang wajah-wajah mereka di dalam kereta itu
Hampir semuanya kelihatan layu kecuali si pemandu yang fokus memandang ke hadapan jalan menanti lampu isyarat bertukar hijau
Dan jeritan saya nyata mengejutkan mereka semua
Melambai-lambai seperti sudah berabad tidak jumpa

"Dari mana?", "Nak pergi mana?" soalan saling bersahut-sahutan, dan nyata keadaan di dalam kereta menyukarkan kami untuk berbalas jawapan
Yang kelihatan hanya riak-riak gembira, wajah yang lesu tiba-tiba segar. dan saya, merasakan sakit kepala saya yang tadinya mencucuk-cucuk seakan-akan sudah di angkat ke langit sana..

Lampu isyarat bertukar hijau
Ahh. saya seperti tidak mahu bergerak lagi tetapi kereta di belakang memaksa saya untuk melambai mereka untuk terakhir kali,,
Rindunya kat antunna.. hati saya berbisik

Kami berpisah di situ, pertemuan hanya beberapa saat di tengah jalan raya
Saya terasa sebak. Saya mengenali mereka sebagai akhawat yang sama-sama berada di jalan dakwah ini, dan selama itu juga saya melihat kecekalan hati mereka untuk terus berbuat sehabis daya mereka.
jarak perjalanan mereka untuk pulang lebih jauh dari saya yang hanya sejengkal cuma. pastilah mereka akan sampai lebih lewat dari saya ini
Dan saya melihat wajah-wajah mereka yang sungguh nampak keletihan itu,saya tahu yang mereka mungkin juga tidak pulang ke rumah setelah tamat waktu kuliah, tetapi terus bergegas ke tempat di mana dakwah memerlukan mereka
Dan mereka benar-benar membuktikan mujahadah mereka..

****

Akhawat yang saya cinta
Begitulah mereka.
Dapat menjejakkan kaki di rumah seawal pukul 11 malam itu sudah dikira paling awal
kalaupun ada satu malam yang tidak ada apa-apa aktiviti dakwah dan tarbiyah di malamnya pun sudah boleh dibilang dengan jari
Mungkin saja hanya sehari. atau paling lama dua hari.
masa-masa yang lain semuanya sudah penuh untuk segala macam aktiviti untuk diri sendiri dan mutarabbi

Apatah lagi saat melihat riak wajah mutarabbi
Bukan saya tidak risau, kadang pulangnya lewat sehingga mencecah ke angka dua belas
ada yang naik motor seorang, terpaksa berjalan kaki masuk ke kolej lewat malam..
semuanya menggusarkan hati, kerana akhawat itu tetaplah wanita. dan sungguh dunia hari ini amat menakutkan, tiadalah daya kami melainkan hanya pada Allah kami melangkah dengan penuh pengharapan..

Kerana itulah.
Saya kira akhawat pada hari ini benar-benar harus bekerja sehabis daya
Agar suatu hari nanti anak-anak kita tidak perlu mewarisi semua ini
Mewarisi tarbiyah, tetapi dengan hati yang lebih tenang dan bahagia
Usrah yang boleh dilakukan bersama keluarga sebenarnya
Usrah yang tidak perlu berjalan lewat malam seorang diri
Usrah yang tidak perlu kita tercari-cari di luar sana kerana kita sudah mendapatnya pada ibu dan ayah kita sendiri
Allahu..alangkah indah!

Tapi, masa itu belum tiba lagi
Islah buat umat ini masih menuntut segala apa yang ada pada diri
masa, tenaga dan juga seluruh fikiran
Masa hadapan itu nanti, bukan hanya angan-angan
tetapi itulah impian seorang daei, mengejar cita-cita sebesar ustaziatul alam..
Yang mana ketika seorang perempuan itu berjalan kaki dari san'a ke hadramaut juga ia akan mampu melakukannya tanpa takut, begitu sabda Ar-Rasul..

*****





Akhawat yang saya cintai
bukanlah akhawat yang manja dan beralasan serba serbi
Dan sungguh alasan pergi dan pulang lewat malam ini hanya sepele bagi kami
Kerna kami sedar, yang harus diperjuangkan itu jauh lebih besar
Dan hasilnya satu hari nanti insyaAllah lebih indah dari apa yang kami idamkan!








2 orang yang dikasihi Allah..:

Anonymous said...

nangis...

Abid Ziq said...

“Dan ketika orang lain menyarankan anda untuk megebumikan mimpi anda, langitkanlah langkah anda! Mimpi anda terlalu berharga untuk dikecilkan. Ketika mimpi hadir di fikiran anda, ia selalu memiliki ruang untuk diwujudkan dalam kehidupan.’’

Let's CLIMBING to the TOP!

Post a Comment