Pages

Sunday, March 01, 2015

Rindu

Bismillah..



Teringat zaman sekolah menengah dulu
Sekolah nun jauh di atas bukit
Pelik. Masuk ke situ sebab takut tengok gelagat 'abang' 'kakak' sekolah harian yang bersebelahan dengan sekolah rendah..
Jadi, sementelah habis darjah 6 sudah fikir nanti mahu bersekolah macam sekolah atas bukit tu.
Ahh.. tak kisah sekolah apa, janji nama depan sekolah tu tak macam sebelah sekolah rendah ni..

Sebenarnya, ada satu benda yang sangat dirindu pada sekolah atas bukit tu
yang mungkin dah lama hilang, bahkan hari ni teraba-raba mahu mencarinya kembali..

motivasi. ya, motivasi saat itu yang luar biasa sekali.
bahkan ketika itu masih belum kenal lagi apa itu dakwah. apa itu tarbiyah.
tetapi yang menolak itu bahkan hanya apa yang ada di dalam diri. yang terkesan di dalam jiwa.

Rindu.

Saat tidur malam tak pernah lena jika tidak menghabiskan surah Al-Mulk
Saat duduk di tepi-tepi tangga asrama mencari cahaya lampu buat menyuluh bacaan Al-Quran
Saat hati benar-benar memaknai hadis bahawa membaca Al-waqiah itu tidak akan menjerumuskan diri kepada kepapaan
Dan saat ketika berseorangan berjalan ke tandas wudhu agar bisa tahajud itu adalah benar-benar sebuah kebahagiaan..

Saya benar-benar merindukan perasaan itu.

yang suci sekali rasanya. 

sedang ketika itu saya masih tidak mengenal apa itu usrah. masih tercari-cari makna kehidupan yang sebenarnya.
tetapi perasaan selama 2 tahun itu sangat berharga untuk dirindui sehingga ke hari ini..

Dan saya masih teringat akan sebuah Quran besar yang sudah usang di dalam kelas
ya, itu kali pertama saya mengenali sebuah quran yang mempunyai terjemahan kata..
dan saya benar-benar menyayangi quran itu, melihatnya terbiar sahaja di meja guru menyebabkan saya mengambilnya untuk di simpan di bawah meja
lalu semenjak itu quran itu pasti akan saya baca jika tiada guru yang masuk ke kelas
sungguh, ia tanpa jemu. bahkan selalu saja ayat demi ayat itu menumpahkan air mata saya saat mentadabburinya..

tiada yang memberikan taujihat kepada saya.

tiada yang menerangkan ayat demi ayat kepada saya.

yang ada hanya sebuah jiwa yang sangat memaknai apa yang dibaca. yang ada cuma sebuah perasaan yang polos mahu mengenal tuhannya.

teringat juga di hari terakhir kelas, saya mahuu sangat membawa quran itu pulang ke rumah, kerana saya tidak tahu mahu membelinya di mana nanti. 
tapi saya batalkan hasrat, quran tersebut bukan milik saya. akhirnya saya cuma berdoa, moga orang yang menjumpai quran tersebut akan menyayanginya juga, seperti mana saya menyayanginya..







0 orang yang dikasihi Allah..:

Post a Comment