Pages

Sunday, November 28, 2010

buat mEreka yang kEcewa kErana cinta..

bismillahirrahmanirrahim..


cinta..


tak pErlu rasanya saya mEmberitahu..


anda tafsirkanlah sEndiri..kErana saya pErcaya sEtiap daripada kita punya tafsiran yang bErbeza.. tapi saya yakin bahawa jika bErbicara mEngenai cinta yang tErtinggi,maka kita akan punya jawapan yang sama..


kita tahu..tapi kita buat-buat tak tahu..


lalu,kita mudah bEnar mEnangisi cinta yang 'satu' itu..


mEmbaca luahan rakan-rakan yang kEcewa kerana cinta yang 'satu' itu mEmbuatkan saya bErfikir..


bEtapa cinta itu mEmberi kEsan hebat buat mEreka..


hidup sErba tak kEna..


tErasa sEperti sudah tidak punya siapa..


kEnapa mEmbiarkan diri sElemah itu kawan?


tEringat kata-kata Ustaz Pahrol..CINTA ITU BUKAN TUHAN!


saya nak bErkongsi..pEsan yang baru saya baca tadi..
pEsan dari sEseorang yang tidak saya kEnali..


khas buat mEreka yang mEnangisi cinta..
dan untuk diri saya yang mudah tErleka ini juga..






"Kau sekadar mengejar cinta yang tidak pasti akan kejayaannya. Dia juga manusia yang lemah sama seperti engkau, ciptaan daripada hinanya air mani. Mengapa perlu dikejar cinta daripada insan yang hanya mengerti makna keseronokan semata-mata. Tidak salah jika aku mengatakan cinta yang engkau dambakan itu adalah salah satu daripada acuan lagenda agung kononnya, Romeo Juliet, Laila Majnun. Apa kurangkah lagenda cinta Islam untuk kau jadikan role model? Apa kurangkah kisah-kisah cinta Islam yang mampu awak lihat dan ambil iktibar. Atau awak yang sengaja membutakan mata dan hati?! Takkan ada yang mencebik andai cinta yang kau kejar seagung cintanya Rabiatul Adawiyah, seteguh kalimah syahadah Bilal Rabah dan seindah kasihnya Handzalah!"


"Benar, yang merasa semua kepedihan itu hanyalah engkau. Kami yang memandang rasa serabut tengok keadaan engkau. Konon-konon cita untuk berjuang di medan sampai jihad nun di Palestin katanya, tapi baru dijengah mehnah sebesar zarah ini, sudah mahu tumbang... Aduhai, kau bukan calon soleh untuk bercita-cita menagih syahid di medan sana!"


"Kau terlalu naif!" lihatlah dengan mata hatimu, ISLAM! Golongan sepertimu adalah yang paling disukai oleh musuh-musih Islam. Lihatlah kebenaran, musuh-musuh Islam tidak pernah takutkan senjata kita, tetapi mereka cukup takutkan semangat jihad yang ada pada kita, ORANG ISLAM. Tapi, lihatlah jihadmu sudah terkulai layu.. Kau takkan mampu menentang mereka, sebab kau tidak mampu menentang jihad nafsumu dalam dirimu!" 


"Dimanakah peganganmu selama ini? Dimana alunan Kalamullah itu?  Perhatikanlah Allah tidak pernah menyediakan sepahit-pahit ubat kepada makhlukNya melainkan ubat itu menjanjikan satu kenikmatan kesihatan pada jiwamu yang takkan kau temui jika kau masih menutup mata hatimu!


"Aku tidak menafikan manusia itu memerlukan cinta, sebab cinta itu kurniaan yang nan indah oleh Allah. Tapi, jangan rosakkan cinta itu dengan kelalaian hatimu dalam mempertimbangkan antara yang abadi dan bersifat sementara. Cinta manusia hanya sementara, jadikanlah ia penyuluh untuk dirimu meraih syurga Allah. Takkan kau temui cinta hakiki, selagi kau tidak membuka mata hatimu untuk mencari cinta abadi yang telah wujud dalam dirimu sedari azali, Aku takkan sedih jika kau kecewa dengan hatimu yang tidak kuat menyintai Allah kerana kau takut untuk mendapatkan cinta itu kerana kau tahu siapa dirimu yang sebenarnya untuk meraih cinta Allah yang ternyata ramai berebut untuk mendapatkannya.


"Tapi aku terlalu sedih, kau hanya lemah hanya kerana cinta manusia biasa. Tidak terbanding dengan cinta yang terlalu agung itu. Kau terlalu lemah... sebab hatimu terlalu lemah untuk membuka mata hatimu melihat kepastian cinta yang sebenarnya."




dan..


saya akui kEbenaran kata-kata itu..

kadang kita mEnjadikan diri kita tErlalu murah untuk cinta..

sEdang cinta itu bukannya apa-apa..

bukalah matamu kawan..

patutnya engkau bErsyukur..

bukankah tuhan sEdang mEmanggil kamu kEmbali padaNya?


























5 orang yang dikasihi Allah..:

Theye said...

sya....
cinta bnyk definisi...
faz setuju
cabang cinta itu bnyk
namun pokoknyer adalah cinta dr Allah..
kerana cintaNYA lah kt boleh mencintai
ibubapa,sahabat juga org sekeliling..
kt patut bersyukur dgn cinta yg SATU itu..
bukannyer menyalah gunakannyer..
betul x??

afni natasya said...

betul..:)

patutnya kita lebih mEncintai DIA yang mEmberikan cinta tu.. tapi sEkarang ni..da terbalik.. (aku ke?)

kabana said...
This comment has been removed by the author.
Alia Airysha said...

salam.. nk tnya.. kwn sy ad ske kt sorng lelaki ni.. tp dia mlu nk luahkn perasaan dia pde lelaki tu sbb dia rse yg dia ni tak cntik.. dia fikir klau dia luahkn, mst lelaki tu akn ketawakn dia sbb dia tak cntik.. mcm mne erk?? sy xthu mcm mne nk tlg kwn sy tu..

Alia Airysha said...

salam.. nk tnya.. kwn sy ad ske kt sorng lelaki ni.. tp dia mlu nk luahkn perasaan dia pde lelaki tu sbb dia rse yg dia ni tak cntik.. dia fikir klau dia luahkn, mst lelaki tu akn ketawakn dia sbb dia tak cntik.. mcm mne erk?? sy xthu mcm mne nk tlg kwn sy tu..

Post a Comment