Pages

Tuesday, July 19, 2011

Yang Lebih Bermakna..

bismillah..






malam yang senyap sunyi.sedang duduk menghadap komputer dengan bertelekung sambil menunggu azan subuh.
semua orang di dalam rumah sedang lena dibuai mimpi..


tersenyum sendiri.teringat peristiwa tadi.


pukul 1.30 pagi.mak tiba-tiba bangun dari tido,"Ya Allah,lambat dah ni.mak nak pegi pasar dengan ayah kau ni"


"Ha nak pegi pasar? kak lang nak ikuttttttt...", saya masih belum tido waktu tu.tiba-tiba rasa nak menyebuk ikut pegi pasar.sedangkan selama ni punya lah tak suka pegi tempat tu. haa..ade muslihat lain sebenarnye..:D


dalam kereta.


"kita pergi chow kit.lepas tu pegi pasar borong.pegi NSK. banyak barang nak beli ni"


Waa..banyaknya tempat nak pegi.ingatkan nak pegi pasar borong je.menyesal pulak ikut tibe-tibe..T_T


tapi bila fikir-fikir balik, rasa nya saya sangat menghargai setiap detik berada dalam kereta bersama mereka. ye lah, bukannya senang untuk kami duduk bersama-sama dan berborak itu dan ini. kesibukan dunia kadangkala benar-benar menjarakkan saya dengan mereka. jadi, masa yang sedikit ini la tempat saya bercerita dan bertanya macam-macam. tambah lagi, mood mak dengan ayah nampak sangat baik malam ni..






"Mak, kenapa KLCC buruk eh waktu malam?"


"Ayah, macam mana nak tahu durian tu mahal ke murah?"


"Mak, nak tengok macam mana jering tu muda ke tua?"


"Ayah, kenapa kat sini ramai bangla?"

"Mak, kak lang konfius la nangka dengan cempedak. macam mana nak bezakan eh?"



macam-macam soalan saya tanya. daripada soalan yang tahap macam budak-budak dan orang tua, sampai lah soalan yang tak layak ditanya oleh seorang yang sudah berumur 20 tahun..><


time lalu kat area kl.mak sempat lagi tunjuk, "ha kat situ la orang dok buat BERSIH tu. bla bla bla (mak saya tak sokong BERSIH.so sad)

adeii..panas jugak telinga dengar kata-kata mak time tu. darah muda ni mula la terasa melonjak-lonjak nak potong cakap mak.



"mak..kak lang dah cakap jangan baca utusan o tengok berita tv3 tu..tengok..mak dah terpengaruh dengan cerita penipu tu."


"eh,tak kisah la utusan ke ape ke, negara kita ni dah aman.yang nak buat huru-hara lagi tu kenapa?"


"adoi laa..sape yang buat huru-hara. mak pecaye sangat la utusan tu tulis ape.pot pet pot pet.." wah, memang dua-dua tak nak kalah.  mak masih lagi dok cakap yang negara ni dah aman dan alasan-alasan yang ditulis kat dalam utusan tu.T_T


pum pang pum pang..letih dah cakap soal BERSIH yang macam nak mengKOTORkan mood baik mak malam tu.so, saya diam aje la..=.='


Sebenarnya, Saya Nak Durian..


Serius, mengidam durian sebenarnya. tu yang jadi sangat rajin nak ikut. lepas tu, kalau ikut mak dangan ayah pegi pasar, saya boleh mintak makanan yang saya nak. biasanya memang saya akan dapat lah makanan tu.. contoh macam ni, 


"mak, macam sedap la kueh tiaw tu. ha..pagi esok boleh buat."


"ko reti ke buat kueh tiaw?" mak tanya macam tu..T_T 


Huhu.Reti la mak (kot).campak-campak aje.buat dengan kasih sayang.insyaAllah jadik.wewewe..X)


Dan pastinya, sebelum balik..saya memang dapat apa yang saya nak.hehe
Durian, bahan2 buat kueh tiaw dan kuih pau yang gummok! 


Ada Yang Lebih Berharga Dari Makanan Itu






Hurm..pastinya makanan tidak akan mampu menandingi setiap masa yang diluangkan.
perkara yang kita jarang dapat,kita akan selalu menghargainya.
dan itulah perkara yang akan kita kenang dalam hidup kita..
Mungkin bagi orang lain waktu begini tersangatlah biasa
tapi untuk diri seorang Nur Afni Natasya, ia cukup untuk membuatkan saya terasa hiba..


Wahai Allah..
Sayangilah kedua ibu bapaku.
Rahmatilah kehidupan disepanjang usia mereka
Lindungilah mereka dengan limpahan cinta dan kasihMu..

Kerana Engkau pastinya lebih mengetahui apa yang terbaik untukku dan mereka
Maka dengan itu wahai tuhan..beri kekuatan padaku untuk terus menyubur kasih pada mereka
moga dihujungnya kami akan kembali bertemu di taman syurgaMu..:')

[190711]
[0545]


2 orang yang dikasihi Allah..:

Anonymous said...

tasya....


bestnyer!

::afni natasya:: said...

:)

Post a Comment