Pages

Saturday, July 09, 2011

program: Misi Kemanusiaan & Program Anak Angkat

Bismillah..


Alhamdulillah..3hb sampai 6hb hari tu saya join program bersama USM dan Islamic Outreach ABIM ke perkampungan Orang Asli di Pos Mendrop Gua Musang..^^


Semuanya berjalan lancar seperti yang dirancang. saya bertolak dari kl dan sampai di Kota Bharu dekat2 nak maghrib. agak lame jugak perjalanan tu, tapi disebabkan saya dah biase dok dalam bas lelama sejak zaman sekolah menengah lagi so setakat sakit2 urat belakang ke, pinggang ke..kire macam boleh buat2 pejam mata je la..T_T


Act, tujuan utama kami ke sana adalah untuk tujuan dakwah. sebabnya ada dalam 15 keluarga di sana yang menganut islam tetapi yang sedihnya mereka sekadar islam hanya pada nama sahaja..solatnya,puasanya..entah ke mana..
pengalaman selama empat hari itu benar-benar berharga buat saya.
banyak benda yang saya kira tak dapat saya belajar daripada kehidupan mereka yang pastinya berbeza dengan kehidupan saya di luar sana..


pemandangan kampung..

selama ni saya tengok dalam tv je rumah yang macam ni..


Di sana kami dibahagikan kepada keluarga-keluarga untuk dijadikan anak angkat..
waa..saya ketaq juga mula-mula, macam-macam perkara saya dok fikir,,
tapi alhamdulillah..amek (emak) dan apak (bapak) saya cukuppp baik dan sporting,,hehe


walaupun mereka berdua ni masih tidak mempercayai agama (atheis) dengan alasan mahu berpegang kepada adat nenek moyang mereka tetapi yang saya suka sebab amek cukup terbuka bila saya ajak dia bercakap tentang islam..
mereka juga tak kisah saya solat di rumah mereka dan ajak anak-anak mereka bersolat bersama saya..


Macam-macam aktiviti yang disusun sepanjang empat hari di sana..
Antaranya..


sukaneka!
(tapi gambar ni tak macam sukaneka pun) =_="




macam-macam perangai dapat tengok time ni..
orang psychology kan..
hoho




time ni tengah berkumpul untuk acara sukaneka untuk kaum wanita
acara..kupas timun dan bawang!! weee..




pada waktu malam ada pengisian kepada penduduk kampung usai solat maghrib..
ada banyak lagi aktiviti yang lain yang kami lakukan lagi. 
contoh lain, mobile clinic untuk penduduk kampung..


jap..nampak tak rumah batu kat belakang tu?
itu rumah yang dah siap dibina oleh kerajaan untuk mereka, tapi masih ada sebahagian lagi yang rumah mereka masih dalam proses pembinaan
contohnya, rumah keluarga angkat saya~




menurut apak, bila rumah batu tu dah siap maka rumah yang lama ni kena lah dirobohkan..
huhu..bagi saya rasa sayang pulak 
ye la, apak kata rumah tu dah berusia enam tahun tau
tambah lagi, apak bina rumah ni seorang diri selama dua bulan..
sayang la..macam ade sentimental value. aceehh..~!




yang baju biru ni adik angkat saya kat sana,fardela.
comel kan dia? ^_^
sebelahnya tu, juriah..
teringat-ingat lagi kata-kata juriah kat saya time petang saya dok mengajar mereka ni,
katanya "besar nanti saya mahu pakai macam kakak lah"
oh...terharunya dengar..~




inilah apak..^_^
haha..ce tengok plastik besar tu
yang tu buah tangan untuk saya dan sorang lagi kawan untuk kami bawak balik.
macam-macam ada kat dalam tu..wee
waktu ni hari last kami berkumpul satu family sebelum bergerak balik..




saya suka sangat kat dia ni..
namanye liza
sebaya saya tapi dia istimewa..
menurut keluarganya, dia diserang demam panas sewaktu kecil..
kenapa saya suka dia?
sebab dia sangat suka senyum..
walaupun dia tak mampu nak menjawab setiap pertanyaan saya, tapi dia faham apa yang saya cakap dan akan balas setiap pertanyaan saya dengan senyuman..
melihat dirinya membuatkan saya terasa kerdil sangat
kerana kekurangan nya itu seakan sudah memastikan tempat dia di syurga..
sedangkan saya yang sempurna anggota dan akal fikiran ni masih tak pasti pengakhirannya bagaimana..
hurm..




kasut 'kerok' kesayangan yang sudah lunyai..
tapi masih berada di kaki untuk membantu saya berlari-lari mencari makna hidup..


sungguh..
banyak benda yang saya belajar di sana
terima kasih di atas tarbiyyah ini ya Allah..


saya tinggalkan kampung ini dengan air mata yang tak boleh berhenti mengalir sewaktu kami bersalaman buat kali terakhir..
malu jugak bila perasan ada orang yang ambil gambar time tengah tacing2 tu.huhu
tapi entahlah.. memikirkan yang saya masih tak mampu meyakinkan amek dan apak tentang fitrah kehidupan kita yang sebenarnya betul-betul membuatkan saya rasa hiba..
tapi..jika Allah tidak izinkan maka apalah daya saya..
sedangkan baginda nabi sendiri tidak mampu membuatkan bapa saudaranya menerima islam sebagai agama yang satu..
pastinya hidayah itu milik Allah
dan saya hanya mampu menyampaikan..


doa saya..moga suatu hari nanti Allah akan membukakan pintu hati mereka untuk menerima deen ini..
I.S.L.A.M


Allahumma Ameen..



4 orang yang dikasihi Allah..:

Anonymous said...

tkah: subhanAllah...seronok2...
aku dgr pn seronok...tasya,cantiknya ang.. :)
mabruk ya sadiqati!!

::afni natasya:: said...

memang seronok sangat tikah..^^
waaa..hohoho
*tikah, depa cakap aku gummok sekarang..=_='

BaYu said...

Alhamdulillah, teruskan bakti pada masyarakat... Semoga adek istiqamah dalam medan dakwah..

saya pun masih tercari-cri makna usrah,tarbiyah,dakwah...semoga diberi kekuatan..

::afni natasya:: said...

insyaAllah..:)

moga Allah terus menunjukkn jalanNya buat kita..

Post a Comment