Pages

Saturday, June 20, 2015

Ramadhan: Antara Dua Kegembiraan




Bismillah..

Hari itu saya berpuasa sunat. Dan entah kenapa hari itu kelaparan saya luar biasa sekali. 
Beberapa kali juga saya menjenguk dapur, hanya sekadar mahu melihat makanan yang sedang dimasak. ahh..dan itu sudah memadai untuk menenangkan perut yang kelaparan.

Saat untuk berbuka, awal-awal lagi saya sudah duduk tersengih di hadapan makanan. Tak sabar-sabar mahu menunggu azan berkumandang. 

"Gembiranya tasyaa nak berbuka", kata seorang ukhti yang rupanya dari tadi melihat gelagat saya. "Mesti nanti waktu berjumpa Allah tasya gembira macam ni", sambungnya lagi.

Saya terpana mendengarnya.

Antara Dua Kegembiraan

Hari ini sudah masuk 3 Ramadhan.

Alangkah beruntungnya masih diberi kesempatan untuk melalui madrasah Ramadhan ini sekali lagi. 

Ada orang kegembiraannya pada Ramadhan seputar menghitung hari semakin dekat dengan Aidilfitri.

Ada yang lain, kegembiraannya kerana bisa menikmati juadah-juadah enak yang tidak mudah diperolehi pada hari-hari biasa

Ada juga orang, kegembiraannya kerana bisa solat tarawih dan melihat meriahnya masjid dipenuhi orang yang tidak pernah kelihatan sebelumnya..

Dan sungguh kita tidak bisa menafikan, antara kebahagiaan bagi orang yang berpuasa itu adalah saat ketika dia mahu berbuka. 

Tetapi hati ini, saya tiba-tiba teringat kata-kata seorang ukhti tersebut. Betapa bagi mereka yang benar-benar memaknai puasa mereka bukan hanya setakat menahan lapar dan dahaga, maka bagi mereka akan ada satu kegembiraan yang lain, yakni saat bertemu dengan Allah Azzawajalla suatu hari nanti.

للصائم فرحتان، فرحة عند فطره، وفرحة عند لقاء ربه

Bagi orang yang melaksanakan puasa ada dua kebahagiaan; kebahagiaan ketika berbuka, dan kebahagiaan ketika bertemu dengan Rabbnya.” (Muttafaqun Alaih)


Ya Allah..

Bantu kami untuk menempuhi Ramadhan kali ini dengan sebaik-baiknya agar Ramadhan kali ini bisa lebih baik dari sebelumnya..

Allahumma Ameen! :')



2 orang yang dikasihi Allah..:

acu yuhan said...
This comment has been removed by the author.
acu yuhan said...

nice.. followed u

Post a Comment