Pages

Thursday, June 25, 2015

Rezeki




Bismillah..

Mengimani hadis keempat dari Hadis 40 Imam Nawawi, ada empat perkara yang sudah tertulis bagi setiap kita. Dan tidak mungkin berubah selama-lamanya.

Amal.

Rezeki.

Ajal.

Bahagia atau Derita.

tetapi, hadis ini sangat perlu difahami dan dipelajari dengan sebaik-baiknya agar tidak timbul kesalahfahaman yang akhirnya menggugah aqidah kita sebagai seorang muslim.

Memahami hadis ini dengan benar seharusnya menjadikan kita orang yang lebih kuat berusaha dan bukannya hanya duduk menanti rezeki yang difahami akan datang seperti magis kepada kita.

Saya tidak ingin menghurai lebih lanjut tentang kesemuanya, cuma hanya mahu berbagi rasa tentang salah satu ketetapan dari empat ketetapan tersebut.

Bahawa rezekimu sama sekali sudah ditetapkan dan tidak akan pernah tertukar!

Harta itu rezeki.

Cemerlang akademik itu rezeki.

Kerjaya itu rezeki.

Jodoh itu rezeki.

Anak itu rezeki.

Kesihatan itu rezeki.

..

...

.....

Dan semua itu sudah siap dituliskan oleh Allah Azzawajalla tanpa terkurang dan cacat cela sedikitpun.


Seperti kata Ustaz Aa Gym dalam satu kuliahnya baru-baru ini, kita tidak tahu di mana rezeki kita berada, tetapi rezeki kita tahu di mana untuk mencari kita!

Bukankah hakikat itu menenangkan?

Mendamaikan setiap kegundahan dan persoalan rezeki?

Dan mungkin kita harus lebih belajar meneladani dari seorang Hasan Al-Basri, katanya, "Aku tahu rezekiku tidak akan di ambil orang, kerana itulah hatiku tenang, dan ku tahu amal tidak akan di kerjakan orang, kerana itu aku sibuk berjuang"

Tenanglah pada urusan Rabbmu..



Pena telah diangkat dan lembaran-lembaran telah kering

 [HR. at-Tirmidzi]

0 orang yang dikasihi Allah..:

Post a Comment