Pages

Saturday, January 08, 2011

mEnanti hidayah turun dari langit?

bismillahirrahmanirrahim..

sekarang..
saya mahu bErcakap tentang hidayah..
tapi ini bukan cerita kawan saya yang bernama hidayah ya..

saya selalu dengar orang cakap..
"aku tak dapat hidayah lagi lah,macam mana nak berubah"
Aii..hidayah tu akan datang sendiri pada kamu kah??

MENANTI ATAU MENCARI

"hei..hidayah itukan milik Allah.dah Allah tak kasi kat aku,nak buat macam mana?"

Barangkali itu jawapan mEreka yang sedang menanti hidayah..
menunggu ia turun dari langit barangkali?

ya..memang hidayah itu milik Allah..
tapi adakah kita hanya mEnanti sahaja?
menutup mata dengan segala dosa-dosa yang dilumuri pada diri hanya kerana 'aku tidak terima hidayah lagi'.
semudah itukah?
meletakkan kesalahan pada hidayah Allah untuk terus menjadi manusia berdosa.
seakan-akan kita mahu berkata,
"tuhan,Engkau yang tidak mahu memberikan aku hidayah,sebab tu aku terus buat dosa!"
begitu??

kata pujangga..
hidayah itu umpama cahaya matahari..
andai kalian memilih untuk menutup tingkap,adakah cahaya itu mampu menerangi bilik yang kalian diami?
dan andai tingkap sudah dibuka tetapi kalian memilih untuk menutup mata, adakah cahaya yang masuk itu akan memberi erti?

bukalah mata..
pandanglah segalanya mengikut pandangan tuhan..
hidayah itu ada di mana-mana..
di beri kenikmatan merasai nikmat islam tanpa perlu bersusah payah mencarinya seharusnya kalian syukuri
tapi alangkah ruginya andai nikmat itu hanya terbiar pada nama sedang diri masih tidak mahu mengenal tuhannya..
masih ada ramai orang di luar sana yang masih tercari-cari nikmat yang satu ini
mereka mencari penuh kepayahan..bahkan bukan sedikit harga yang perlu dibayar dalam kembara mereka mencari tuhan
sedang kita sangat bertuah diberi peluang untuk mendengar namaNya sedari tangisan kita yang pertama di dunia..
mungkin kerana kita tidak pernah bersusah, maka cepat benar kita terasa bangga..
terasa islam ini sudah sempurna biarpun hanya pada nama
lalu..kita memilih untuk menyalahkan 'hidayah' bila kita berdosa..

jangan salahkan Allah bila kita jadi manusia berdosa..
kerana Dia sudah menciptakan kita dengan sebaik-baik kejadian
dan diberi akal untuk berfikir apa yang baik dan buruk dalam kehidupan

bukan salah Allah jika seseorang itu mengatakan bahawa dia telah terlanjur kerana hakikatnya dialah yang memilih untuk melanjurkan dirinya.. setuju?

0 orang yang dikasihi Allah..:

Post a Comment