Pages

Wednesday, March 23, 2011

Ya Allah,kenapa susah sangat?

bismillahirrahmanirrahim..





kata orang, kita akan sanggup melakukan apa sahaja untuk apa yang kita cinta. hatta, kita terpaksa mengorbankan nyawa kita sekalipun. orang bercinta, hati resah jika lama tak berjumpa.
andai ada surat yang dikirim, pasti akan diulang baca berkali-kali tanpa jemu. takkan tergamak melukakan hati orang yang dicintai walaupun hati sendiri terluka..


oh,kan bagus kalau perasaan itu begitu ada dalam diri setiap dari kita untuk Allah. pasti kita akan ringan sahaja untuk melakukan perintahnya. tak perlu disuruh..kita pasti sanggup melakukan apa saja..
demi DIA yang kita cinta itu.


tapi kenapa sukar sangat nak menghadirkan perasaan itu ye? solat sudah cukup.. puasa pun cukup..baca Al-quran pun hari-hari.. sedekah itu pasti setiap kali melihat ada orang yang kesusahan..yang sunat juga selalu kita laksanakan..
apa lagi yang kurang? kenapa cinta itu terasa begitu susah untuk lekat di dalam hati ini??


KITA HANYA BERI SISA-SISA




kita kata yang kita sudah solat cukup lima waktu
tapi kita tak sedar yang kita solat sekadar nak mencukupkan lima waktu saja
kita tak memahami apa yang kita baca, jauh sekali untuk menghayatinya
kita hanya beri sisa-sisa..
waktu solat kita hanya dihujung-hujung
cukup rakaatnya..maka kita kira tanggungjawab solat itu sudah sempurna kita lakukan..


kita kata yang kita cukup puasa
tapi kita lupa yang banyak juga hari puasa kita yang mungkin hanya setakat dapat lapar dan dahaga
kita masih mencaci maki, hati kita masih penuh dengan hasad dengki
bila tiba waktu berbuka, kita kira tanggungjawab puasa kita hari itu sudah selesai
kita hanya beri sisa-sisa..
puasa hanya dengan menahan lapar dan dahaga
sedang kita tahu bahawa puasa itu seharusnya lebih daripada itu
bukan setakat tak makan dan minum tetapi mendidik hati kita untuk lebih tunduk kepada Yang Maha Mencipta.. tapi kita tak kisah, asalkan tak makan dan minum..kira selesai lah tu




kita kata yang kita juga selalu bersedekah
tapi  kita tak sedar yang kita sedekah juga hanya yang sisa-sisa
kita beri lebihan duit yang ada di tangan kita, bukan duit kertas yang masih ada dalam dompet kita
bila bersedekah kita hanya beri duit kertas biru atau syiling yang kita campak dalam beg kita, jarang sekali kita sanggup pergi keluarkan duit kat bank semata-mata nak bersedekah berbanding dari kita sanggup beratur panjang kat mesin atm untuk guna pergi shopping kat jusco
kita memberi hanya lebihan duit yang kita ada, lalu kita merasa yang kita sudah bersedekah sebanyak-banyaknya..


kita kata yang kita baca Al-Quran hari-hari
tapi kita langsung tak faham apa yang kita baca
kita baca laju-laju sebab nak cepat khatam, kita tak cuba pun nak baca terjemahannya
yang kita tahu, satu bulan dalam bulan ramadhan kita mesti nak khatam
lalu kita rasa yang kita dah cukup akrab dengan Al-Quran di akhir bulan ramadhan tu


kita kata yang kita selalu dah buat amalan sunat
tapi kita juga hanya memberi yang sisa-sisa
kita hanya puasa sunat bila duit belanja kita dah nak habis atau kita rasa berat badan kita semakin bertambah dan kita nak diet
kita hanya rajin nak buat solat sunat bila result exam kita semakin hampir
kita hanya lamakan sujud kita untuk berdoa bila esok ada final exam atau kita macam terasa nak minta macam-macam kat Allah


Lalu, adakah cinta Allah buat kita?






kita hanya memberi sisa-sisa kepada Allah
sedangkan dengan manusia yang kita cinta itu pun kita tak tergamak membeli barang yang dijual di pasar malam. kerana apa? kerana kita tahu, untuk membuatkan cinta itu berbalas kita harus memberi yang terbaik dari diri kita..hadiah yang diberi harus terbaik, jika tidak mampu membeli hadiah yang mahal sekalipun pasti kita akan kita bungkus elok-elok dengan kertas warna yang masih baru dan bukannya lebihan daripada kertas warna yang sudah kita gunting atau koyakkan..


itu nisbah untuk cinta manusia
tapi untuk Allah? untuk membuatkan cinta itu bercambah di dalam hati kita adakah nilaiannya lebih murah lagi dari nilaian kita untuk manusia?
kita mengharapkan cintaNya..
tapi kita hanya sanggup beri yang sisa-sisa..

2 orang yang dikasihi Allah..:

Nazihah@Jiha said...

muhasabah diri kembali T_T syukran ukht atas perkongsian ini...

afni_natasya~! said...

mengingatkan diri sendiri juga..
same3..:)

Post a Comment